Вестник Карело-Мурманского края. 1926, № 6-7 (20 фев. - 1 марта).

ВЕСТНИК КАРЕЛО-МУРМАНСКОГО КРАЯ № 6—7. 2 Красной Армии—эти памятники на каждом шагу заставляют вспоминать о кровавых страницах истории Края в 1918-—1920 г. г. II чем больше сохранилось таких памят­ ников и следов нашествия иностранных им- периалистичсских хищников, чем ярче рису­ ется их политика разорения и кровавого тер­ рора,—тем ярче и радостней крепнет созна­ ние одержанной победы, тем ярче и значи­ тельнее представляются наличные результа­ ты свободного труда рабочих и крестьянских масс всего Карело-Мурманского Края, его возрождение, восстановление хозяйства, под­ нятие национальной культуры и развитие про­ изводительных сил.... И хочется привести, в заключительных строках, одну параллель: —Шесть лет тому назад по недостроен­ ным путям Мурманской «дороги—времянки», в полуразрушенных темных и холодных ва­ гонах двигались из голодного, нищего Ни ге­ ра героические отряды пролетарских бойцов покончить с отступавшими интервенционны­ ми французскими, английскими и сербскими отрядами, сбросить их в море, очистить край от шакалов —налетчиков...И перевозились об­ ратно, в Питер, десятки раненых и трупов павших героев.... В то время Мурманская «времянка» и ее работники изнемогали от 11 аиряженной работы.... Сейчас, спустя шесть лет, на Мурманке- тоже кипит работа. Но иной стала сама дорога, и работа на ней другая. Но крепкому обновленному пути, мимо заводов и колонистских поселков, мощные ги­ ганты-паровозы везут безконечные составы иолногрузных вагонов, пропуская на останов­ ках сверкающие огнями пассажирские сос­ тавы скорых поездов. По красным рельсам Мурманской магистрали бежит грузовой по­ ток Советского экспорта и импорта... ^...Это бывшая «времянка» помогает лик­ видировать через Мурманский Порт ту за­ минку, которая, в силу исключительно суро­ вой зимы, создалась в работе Ленинградско­ го Порта. И те, что пытались пять лет назад дви­ гать но этим путям свои интервенционные отряды, несущие смерть и разрушение,—ны­ не посылают на советский рынок свои това­ ры и ждут нашего советского сырья... Так меняется время.... В. Звенев. pakoittavat meita joka askeleella muistamana seudun historiaa vuosilta 1918— 1920. Mita enemman naita ulkolaisten imperia- lististen rosvojen jalkia ja muistomerkkeja on sailynyt, sita selvemmin kuvastuu niista naiden rosvojen havitys - ja verinen terroripolitiikka, sita selvemmaksi ja lujemmaksi kay meidan voitontunne, sita selvemmin ja suurempana me naemme tyolaisten ja talonpoikain joukkojen vapaan tyon tulokset Karjalan-Muurmannin seudulla, naemme taman seudun uudestisynty- van, sen talouden jalleenrakentuvan, kansallisen kultuurin nousevan ja tuotannolislten voimien kehittyvan... Taman johdosta tekee mieli esittaa lopuksi eras yhteensattuma: — kuusi vuotta sitten puoliksi valmista „tilapaista“ Muurmannin rautatieta myoten, rappeutuneissa ja kylmissa vaunuissa siirrettiin nalkSisesta ja puutetta kaikesta karsivasta Pietarista protelariaatin puolustajain urhoollisia joukkoja tekemaan loppua seudulle tunkeutu- neista ranskalaisista, englantilaisista ja serbialai- sista joukko-osastoista, karkoittamaan heidat mereen ja puhdistamaan seutua rosvoavista sakaaleista... Seudulta taas takaisin Pietaria kohti kuljetettiin kymmenia haavotftuneita ja taisteluissa kaatuneita sankareita... Siihen aikaan „tilapainen“ Muurmannin rautatie ja sen tyo- laisten olivat naannyksissa raskaasta tyosta... Nyt, kuuden vuoden kuluttua, on Muur- mannin rautaiella taas taysi tyo kaynnissa. Mutta rautatiekin nyt on aivan toisessa kunnossa ja tyokin on toisenlaista. Lujaa, uudestaanrakennettua rautatieta myo- ten, uusien tehtaitten ja uutisasukaskylien sivu vahvat jattilais-veturit vetavat loppumattoman' pitkia jonoja tayteen lastattuja vaunuja, paastaen ohitseen asemilla kirkasvaloisia matkustaja - pikajunia. Muurmannin rautatien punaisia raiteita myčten tapahtuu neuvostovallan tuonti ja vienti... ... Tama „tilapainen" rautatie auttaa vientia Muurmannin sataman kautta ja talla tavalla helpoittaa sita pulaa, joka ankaran talven takia kohtasi vientiamme Leningradin sataman kautta. Ja ne, jotka viisi vuotta sitten kuljettivat tata tieta pitkin omia saartojoukkojaan levit- tamaan kuolemaaja havitysta, lahettavat nykyaan omia tavaroitaan neuvostovallan markkinoille ja odottavat meilta raaka-aineita. Talla tavalla ajat muuttuvat... V. S v e n e v.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz