МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).

Значительная территория Мурманской области рас- положена за Полярным кругом. Высокий уровень произ- водственных затрат, связанный с особенностями ценоо- бразования для Крайнего Севера, приводит к снижению рентабельности производства, торможению развития пор- тового хозяйства и препятствует экономическому развитию региона. В качестве одного из вариантов частичной компенса- ции повышенного уровня производственных затрат, может рассматриваться организация особой экономической зоны портового типа на территории Мурманской области. Следует отметить, что в соответствии с разработан- ным обоснованием инвестиций в проект «Комплексное развитие Мурманского транспортного узла» целью этого развития должно стать формирование морского хаба, что диктуется известными географическими преимуществами Мурманского порта. Создание особой экономической зоны в порту Мурманск - инструмент стимулирования развития портового хозяйства на основе государственно-частного партнёрства Creating a special economic zone in the port of Murmansk as a tool of stimulating the development of port economy on the basis of state-private partnership Сергей ИВАНКОВ, генеральный директор ОАО «Особые экономические зоны – эксперт» Sergey IVANKOV, General Director PLC “Osoby economitchesky zony – expert” A considerable area of the Murmansk region is situated in the Arctic circle,where Murmansk is the biggest in the world city. A high level of production expenditures, caused by the peculiarities of the price formation in the Far North, leads to lower profitability, slowdown in the port economy development and impediments in the economic growth of the region. Creating a special economic zone of a port type in the Murmansk region can be regarded as one of the possibilities of partly compensating for the high level of production expenditures. It should be noted that according to the thoroughly planned investing in the project “A complex development of the Murmansk transport nodal point” the goal of this development is to create a seaside hub, which is determined by the well-known geographical advantages of the port of Murmansk. The creation of a special economic zone of port type aimed, first of all, at the adoption of advanced technologies of cargo handling, reconstruction of the existing portal facilities, export of energy carriers and other raw materials, growth of fish catches and fish processing, transit of container cargoes will provide the formation of transport and logistics, fuel and energy clusters as well as a fishing one. December 2009 № 4 (9) MurmanshelfInfo 43

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz