ЗЕМЛЯ TRE. № 5. 2020 г.

предположения, что лыжи были разных типов, причем выбор того или иного типа зависел от целей и задач, а также от состояния снежного покрова. Также не приходится сомневаться в том, что исполь­ зование копий и луков с кольцами в основании в качестве лыжных палок в Сибири и Скандинавии в обозримом историческом прошлом (Тогпагі 1672; Levin & Potapov 1964: 701) является продолжением практики и техноло­ гии, восходящей как минимум к 5 — 6 тысячелетию до н.э. (Илл. 7). Овальные снегоступы, заостренные спереди и сзади Помимо изображений того, что мы здесь предпо­ ложительно называем комбинированными лыже- снегоступами, имеются изображения собственно снего­ ступов — овальных рамок, заостренных на обоих концах (Илл. 8). Большая часть их обнаружена в северной Фен- носкандии, в частности, в Альте (север Норвегии). На всех рисунках мы видим снегоступы овальной формы, более широкие спереди и сужающиеся сзади (Илл. 9). Деревянная рамка укреплена поперечинами, в центре — площадка для ноги, сплетенная из кореньев, коры и ве­ ток. Снегоступы могут отличаться по форме в зависимо­ сти от того, как именно они сделаны и для какого релье­ фа и типа снежного покрова они приспособлены. На вид снегоступов также влияют местные особенности и тра­ диции. На пяти рисунках мы видим человека на снегоступах, остальные рисунки показывают нам снегоступы сами по себе. Наиболее подробная композиция представлена на илл. 9. Мы видим широко шагающего человека, на но­ гах у него — овальные, заостренные с обеих сторон сне­ гоступы. Сама рамка сделана, видимо, из дерева, сзади концы связаны между собой, а перекрестия в централь­ ной части образуют основу для сетки, сплетенной из кор­ ней и веток, куда ставится нога. Другая подобная компо­ зиция показывает человека на таких же снегоступах, ко­ торый охотится на оленя — в руках у него лук со стре­ лой (Илл. 10). Еще на одной мы видим человека на сне­ гоступах с луком и стрелами в руках рядом с некоей кон­ струкцией, возможно, жилищем (Илл. 11). Третья ком­ позиция — человек на снегоступах и его следы. В левой руке у него, предположительно, лыжная палка — но она невыдолблена в камне обычным способом, а высверлена или вырезана — и, поскольку этот способ необычен, это должно иметь какое-то особое значение (Илл. 12). Каж­ дая из описанных здесь композиций в реальности нахо­ дится рядом с другими рисунками, но связь с контекстом проследить пока не удалось — возможно, фигуры на сне­ гоступах являются самодостаточными изображениями. Решить, какие из соседних изображений имеют к ним от­ ношение, затруднительно, особенно потому, что повто­ ряющиеся мотивы отсутствуют. dition to a spear and a bow. The baskets are clearly depicted in several of the compositions but appear not have 243 been a part of the discussions of the equipment (Figs. 4 - 6). The baskets are particularly visible in the equipment of the first hunter, who has lodged two arrows in the back of the moose, and on the spear with which the second hunter is killing the moose. The missing spear on the third hunter (to the right in Fig. 3) might be represented by the longest of the three arrow-like figures in the back of the moose, or the spear missed the pray. Another composition shows a man who has shot seven arrows into a large animal, probably a bear, who has climbed into the top of a tree (Fig. 5). The eighth arrow is ready on the bow. Like the other hunters, he carries a quiver. The lower end of the bow is wide with a basket. The basket marks on both sides of the track indicate he also carried spear, although it is not depicted as a part of the action. Each of these hunters stand on a short pair of planks bent upwards on both ends, and judging from the walking tracks, the figures depict snowshoes or ski snowshoe combinations. They were short and wide, and to avoid slipping backwards the ventral side could have been covered with animal skin with the hairs oriented backwards. Skin also reduces a sliding forward movement and, as such, the skis/snowshoes provide a stable solid foothold when hunting. It is also likely that skins from various animals such as seal, reindeer and moose were used, with some differences in glide and braking abilities. The single continuous track from the three hunters (Fig. 3) before they split to kill separate animals can be interpreted to represent tracks from sliding downhill due to the sloping rock surface. Alternatively, the regularity and closeness of the bas­ ket/pole marks indicate walking as much as sliding, and the tracks from three persons walking in a line on snowshoes are likely to create a continuous line rather than the footstep like track when each focused on a single animal. Besides signifi­ cant for moving on snow between settlements or when hunting, ski and combined skisnowshoes allowed for fast movement in intergroup conflicts, as seen in a composition of people with arrows stuck in their bodies (Fig. 6). In one of these, six people hold spears with baskets in their hands, and with arrows stuck in their backs they run for their lives while one appears to be lying dead in the snow. The person at the rear of the group is falling backwards, and the individual body positions of the remaining five indicate that they are in serious trouble; strug­ gling to escape and survive. The individual positions of arch­ ing backs, heads thrown back, falling backwards and forwards, tells of an artist who mastered depicting details in body move­ ment, beyond that of simple stick figures. The escape is on skis. Four of these are bent upwards in the front and appear to be longer than those in the previous hunting scenes, although the skis on the two persons in the front are bent upwards both in the front and the back, like combined ski-snowshoes. The dif­ ferences to those in the previous hunting scenes support the likeliness that there was a variation in skis, depending on the activities/purpose involved, as well as types of snow. There can be no doubt whatsoever that spears and bows with a basket to serve as ski poles are known from historic times in 2020 TRE 81

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz