ЗЕМЛЯ TRE. № 5. 2020 г.

к периоду 3300-3000 до н.э., что примерно совпадает с возрастом лыж из поселка Древья в северной Норвегии (3340 — 2940 до н.э.) и лыжами из шведского Кальвтре- ка (Huntford 2008). Таким образом, имеющиеся архео­ логические находки свидетельствуют, что передвижение налыжах и санях было распространено в Фенноскандии уже в 4 тысячелетии до н.э., на северо-западе России — в 7тысячелетии до н.э., а в восточной Сибири еще раньше —начиная с 7-13 тысячелетия до н.э. (Burov 1989; Pitulko &Kasparov 2017). Отсутствие подобных находок в Северной Америке может объясняться, например, тем, что вместо лыж ис­ пользовались снегоступы. Как показывает опыт народно­ стей, живущих на побережье, в Арктике можно выжить и прокормиться и без лыж, и без снегоступов —они не яв­ ляются необходимым снаряжением, хотя их наличие ста­ новится серьезным преимуществом, если речь идет о по­ стоянном проживании зимой во внутренних, удаленных от побережья районах. В современном мире, вероятно, больше разных видов лыж, чем в доисторические времена, хотя разнообразие имеющихся археологических находок указывает, что и тогда существовали конструктивные различия, опреде­ ляемые рельефом, типом снега и назначением — об этом свидетельствуют исторические и археологические дан­ ные, а также современная практика их использования. По открытым местам с плотным снежным покровом хо­ дят на узких, длинных лыжах, а по глубокому рыхлому снегу — на коротких и широких. Некоторые образцы на­ столько короткие, что на них можно не только скольз­ ить, но и шагать — фактически это комбинация снего­ ступов и лыж. Например, недавно в Норвегии в одном из ледников была найдена лыжа длиной 105 см и шириной 18,5 см с мехом на скользящей стороне. Согласно дати­ ровке С14, она относится к 700 г до н.э. (Finnstad & Pilo 2016; 492 —493; Lovmo 2017). Лыжи с мехом на скольз­ ящей стороне использовались ранее в Скандинавии и до сих пор используются на Северо-Западе России, в Си­ бири и северо-западном Китае, хотя сейчас скорее для поддержки древней традиции, чем ради практической пользы, которую они приносили прежде (Jordan 2015; Zhaojian & Jiashan 2016). Древние снегоступы каркасного типа пока еще не най­ дены — известны лишь их наскальные изображения. На­ скальное искусство дает представление об использова­ нии лыж и снегоступов и о сопутствующем снаряжении — копьях, луках и лыжных палках. Наскальное искусство как источник информации об использовании снегоступов и лыж в древности Не приходится сомневаться в том, что изображения лыж, снегоступов и сопутствующего снаряжения отражают реально существовавшие предметы, даже если в пре­ даниях и ритуалах они выступали как сакральные или was covered with skin were once used in Scandinavia and are still used by some people in Western Russia, Siberia and NW China, although more as novelty to maintain a historic tradition than the practical value they once had (Jordan 2015; Zhaojian & Jiashan 2016). Prehistoric snowshoes of the frame type have not yet been found, except for the depictions in prehistoric rock art. As such, rock art connects humans, skis and snowshoes in a variety of activities, and provide technical information about construction and supporting equipment as spears, bows and poles. Rock art: a window into prehistoric use of snowshoes and skis There can be little doubt that figures of skis, snowshoes and associated equipment illustrate real items, even if they could be sacred or profane symbols in stories, rituals and ceremonies. Furthermore, in some instances it is evident they were posi­ tioned on specific rock surfaces or features that were seen as meaningfully connected. Examples of such micro surfaces are the location of ski tracks at Zalavruga and Kanozero (Kolpakov & Shumkin 2012, 168), the boat in the «river» at Namforsen (Gjerde 2010: 375) and footprints in Alta that show where bears walked between different seasons and dimension of space (Helskog 2012; 2014:74-85). Such micro environments on or in the surface, and the larger environment in which surfaces/ panels were located and season when used, could all be inte­ grated with the meaning of the 241 petroglyphs. For example, in case of the skis and snowshoes, one such context is winter and snow. Given that petroglyphs in Fennoscandia were made on rock surfaces in coastal tidal zones or in shores of rivers and lakes, they could have been made during any time of the year. Combined snowshoes-skis In Fennoscandia, southern Siberia and the Altai mountains in Mongolia and China and Russia, rock art depicts the use of ski, combined ski-snowshoes and snowshoes in different situations. Most of these figures are found west of the Ural mountains, especially among petroglyphs at the outlet of the river Vyg in the southwest corner of the White Sea. A few are found at pan­ els in Alta, in northern Norway, and at Kanozero, on the Kola Peninsula. The oldest depiction in Scandinavia of a person on skis might be at Bela in central Norway (64.37.24 N / 12.14.16 E) estimated made approximately 4000 BC (Fig. 1) (Sognnes 2001). A 147 cm tall person, with a pole in one hand and ski on his/her feet. The apparent footrest is emphasized with a zigzag line. 213 km North, are two figures of persons on skis (Gjes- sing 1936: 9 - 10). One is the well-known human like figure with horn/antler like protrusions from the head, and slightly bent knees as if sliding downhill on what might be a pair of very long skis. The protrusions on the head indicate some sort of a headdress, or that the figure represents a non-human, hu­ man like being as a spirit. One hand holds onto the top of a short stick like object, the other at the middle as if controlling/ stabilizing a movement. The lower end of the object bends 90 2020 TRE 75

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz