ЗЕМЛЯ TRE. № 5. 2020 г.

фазой III Альта, около 4000-2700 гг. до н. э. (Helskog 1988, Engelstad 2001). Есть похожие изображения с женщиной, едущей налосихе вHastskotjarn вШвеции, иопятьже нет ни­ каких сомнений в том, что изображенная антропоморфная фигура —женского пола. Опираясь на наше знание мифа и ритуала у саами, мы предполагаем, что это — та самая при- мордиальна фигура-посредник между Матерью-Землей и северным оленем, возможно, мать Мяндаша, и нам кажет­ ся это убедительнее чем предположение, что этофигура ша­ мана (Илл. 2). Мать-Земля в Amtmannsnes II, Альта Вскоплении Amtmannsnes II Хельског (1988) зафиксировал большое количество изображений людей иживотных, кото­ рые могут быть датированы периодом 2000 / 1800-900 гг. до н. э. (Helskog, 2000: 9). Наряду с многочисленными се­ верными оленями, в Amtmannsnes II мы видим нескольких стилизованных антропоморфов, каждый из которых имеет разные размеры и внешний вид, как если бы каждый пред­ ставлял конкретного бога или богиню. Некоторые, возмож­ но, беременны. Одна из них —танцующая фигура с рогами оленя на голове. Длинные зигзагообразные линии на ска­ ле, возможно, реки, соединяют некоторые фигуры. Хель­ ског (1988) и Аутио (1991) считали, что на изображении по­ казаны мифологические события, изображенные в контек­ сте религиозных ритуалов, а не обычные люди или истори­ ческие события. В своих интерпретациях некоторых из этих фигур Кер- стин Эйдлиц Куолок (1993, 1999) предположила, что в них можно найти связь с мифами саами. Она считает, что са­ мая большая фигура на левой стороне композиции пред­ ставляет собой изображение матери Мяндаша, или, может быть, Мадер-акки или Матери-Земли, рождающая оленен­ ка на берегу реки. Эта сцена полностью согласуется с двой­ ственным космосом, описанным всаамской этнографии, где миры Мяндашей и людей разделены Рекой Крови. Это то же самое видение космоса, которое описано в мифах саамов Кольского полуострова и в сказке о Мяндаше и Сыне Солн­ ца (Илл. 3). Мадер-акка в Badjelannda Во время работы в месте Badjelannda в Лапландии, на севе­ ре Швеции, мною было выявлено несколько перекрываю­ щихся изображений, процарапанных на «мыльном камне» (soapstone) в горной местности, которую посещали во вре­ мя охоты надиких северных оленей, для добычи «мыльного камня» и погребений. Скопление было открыто в 1990 году (Mulk 1998, 2004, Mulk и Bayliss-Smith 2001, 2006, 2007). Одно из крупных женских антропоморфных изображений в Badjelannda может быть датированно периодом до 800 года н.э., поскольку оно перекрыто изображением корабля ви­ кингов, и может даже восходить ко второму тысячелетиюдо нашей эры. Эти женские фигуры изображены стоя, имеют большие тела, круглые головы, вытянутые руки, на них по­ казаны глаза, взгляд направлен на юг (Илл. 4). Как мы можем интерпретировать эти многочисленные depicted as a very large (2.46 m high) anthropomorphic figure with legs that straddle a natural crack in the rock, perhaps in the position of childbirth. Her right eye appears to be blind, but the left one, being connected to the Underworld, is able to see (Emits 1992:119-121). The same link to Mattarahkka is sug­ gested by an anthropomorphic figure carved on an amulet made of bone from Gressbakken, in north Norway (2300-1800 BCE), which also has prominent eyes (Olsen 1994:89). A n t h r o p o m o r p h r i d i n g a r e i n d e e r Anthropomorphic figures with round or triangular heads, prom­ inent eyes, and in the position of childbirth, depicted with or without reindeer calves, have been found all over northern Fen­ noscandia. They are shown very clearly in images from Ponoi river in Kola peninsula (Shumkin 1990, 2000). Another motif of particular interest is the human figure stand­ ing on or riding an elk or reindeer. There is an example from Storsteinen, Bossekop in Alta, of a woman riding a reindeer. It is dated to Alta phase III, about 4000- 2700 BCE (Helskog 1988; Engelstad 2001). There are similar images with a women riding an elk cow in Hastskotjarn in Sweden and again there is no doubt that the anthropomorphic depicted is female. From our knowledge of Sami myth and ritual, a primordial figure in­ termediate between Mother Earth and reindeer, or perhaps the mother of Mjandasj, would seem more likely than any sugges­ tion that such a figure is some kind of shaman (Figure 2). Mother Earth in Amtmannsnes II, Alta At Amtmannsnes II Helskog (1988) has documented a large number of figures of humans and animals that can be dated to the period 2000/1800-900 BCE (Helskog 2000:9). Alongside numerous reindeer Amtmannsnes II has several stylised anthro- pomorphs, each shown as different in size and appearance as if each is representing a particular god or goddess. Some seem to be pregnant. One is a dancing figure with what seems to be a reindeer-antler on its head. Long zig-zag lines, possibly riv­ ers, connect different figures across the rock. Helskog (1988) and Autio (1991) both consider it likely that the panel shows mythological events depicted in the context of religious rituals, rather than showing ordinary human beings or historical events. In her interpretations of some of these figures Kerstin Eidlitz Kuoljok (1993, 1999) suggested there are strong links to Sami myths. She considers that the biggest figure on the left side of the composition is a depiction of the mother of Mjandasj, or perhaps Mattarahkka or Mother Earth giving birth to a reindeer calf, alongside a flowing river. This scene is entirely consistent with the dual cosmos described in Sami ethnography, with the Mjandasj world and the human world separated by the River of Blood. It is the same vision of the cosmos that is recounted in Kola myths and in stories about Mjandasj and the Son of the Sun (Figure 3). Mattarahkka at the Badjelannda site My own work at the Badjelannda site in Laponia, northern Sweden, produced several superimposed images scratched on 2020 TRE 117

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz