ЗЕМЛЯ TRE. № 5. 2020 г.

Рис. 12. Новая Залавруга, Беломорские петроглифы: сцена успешной охоты на кита, обозначенная линем, прикрепленным к верхней части тела кита. Fig 12. New Zalavruga. White Sea earvings: scene o f successful whale hunt indicated by line attached to the upper part of the whale's body. морской и наземной охоты. Интересно, что их структура напоминает фигуры наскальных рисунков в Bangudae: морские существа и виды деятельности расположены слева, в то время как наземные сцены и изображения расположены справа, со смешанной зоной в середине (Илл. 7). По дате они сходны с рисунками Bangudae (Илл. 8), и мы впервые здесь видим использование гарпуна и по­ плавка. На рисунке Bangudae, датированном более 3000 лет на­ зад (Lee 2013), изображен гарпун, который интерпрети­ руется ка к вонзенный в тело млекопитающего (Илл. 8) (Іп- soo 2011). Мы видим кита и гарпун сверху: оба они четко очерчены и вырезаны, однако, ка к считает Solomon (2013: 116), само изображение не предполагает проникновения гарпуна в плоть кита. Если гарпун вошел бы в тело кита, было бы лучше нарисовать его входящим в тело верти­ кально, а не горизонтально, ка к показано на наскальном изображении (Илл. 8), но это была бы только линия на изображении, поэтому для создания визуального нарра­ тива, на гарпун нужно смотреть сверху. Это обозначается иначе на рисунках Белого моря, но не Канозера. На Бесовых Следках (Илл. 9), где самые древние изо­ бражения датируются 5500 лет до наших дней и могут быть самыми старыми изображениями охоты на китов с гарпуном, известным на сегодняшний день, мы видим бе­ луху и гарпун сбоку. Эта визуальная проекция не создает визуальную путаницу, но выявляет визуальное повество­ вание, связанное с гарпуном, входящим в тело кита в вер­ тикальном положении. Гарпун входит в тело под углом 30 градусов, что ука ­ зывает на неудачный удар. Кроме того, рана той области, куда вонзился гарпун, не смертельная. Гарпун не про­ никает в верхнюю часть ле гкого и сердце, поэтому кита нужно будет добивать дополнительными ударами. Когда гарпуны используются, важно прикрепить их к поплавку. Это предотвращает потерю кита, так как поплавок будет виден на поверхности воды, даже когда кит ныряет или уплывает. Кроме того, гарпун не должен быть привязан к лодке или охотнику, что имеет важное значение, посколь­ ку кит может перевернуть лодку, и люди могут утонуть или быть затянутыми под воду. Если мы посмотрим нале- Sledki, possible the earliest ever known as the image is dated to over 5,500 thousand years ago (Janik 2010). This is based on dating by С 14 method, the charcoal coming from the lay­ ers free of water is analysed and correlated to the elevation from which the charcoal comes (Devyatova 1976, Janik 2010, Sawateev, et al 1978). Such an association allows the moni­ toring of the rock surface exposure and has been used in dat­ ing the appearance of rock art in Scandinavia (e.g. Gjerde 2010, Hafsten 1983, Ling 2005, Seitsonen 2005, Sogness 2003, Svendsen etal. 2004). Images from Kanozero are dated by association with archaeological material and water level elevations forthe period starting around 6,000 years ago. The hunting scenes at the Besovy Sledki are a part of larger composition that encompasses the imagery of marine and ter­ restrial hunting. Interestingly, their structure resembles the Bangudae carvings: the marine creatures and activities of the left while the terrestrial scenes and imagery is placed on the right, with a mixed zone in the middle (Fig. 7). They are simi­ lar in date to the carvings at Bangudae (Fig. 8), and we see for the first time the use of harpoon and float. The harpoon seen on the carvings on Bangudae is inter­ preted as logged into the body of the mammal (Fig. 8) (Lee 2011), dating to over 3,000 years ago (ln-soo 2013). We see the whale and harpoon from above: both are well-defined and carved, however, as suggested by Solomon (2013:116), the image itself does not suggest the penetration of the whale’s flesh by the harpoon. If the harpoon was to be successful in entering the body of the whale it would be better to lodge it as entering vertically into the body rather than horizontally as shown on the rock art (Fig. 8), but it would be only a line on the image, so to create the visual narrative the harpoon needs to be seen from above/horizontally. It is different in context of the White Sea carvings, but not of Kanozero. At Besovy Sledki (Fig. 9), where the oldest depictions date to 5,500 before present and may be the oldest depictions of whale hunting with the harpoon known to us to date, we see the beluga whale and the harpoon from the side. This visu­ al projection does not create visual confusion but pinpoints the visual narrative as linked with the harpoon entering the whale’s body in vertical position The harpoon is seen at the point of entering the body at an angle of c.30 degree, which would indicate an unsuccessful kill. Furthermore, the area of the body the harpoon reaches is wrong for a kill. The harpoon does not penetrate the up­ per part lung-heart body area, so the whale would need to be killed by additional blows. When harpoons are used it is es­ sential to attach them to a float. This prevents the losing’ of the whale, as the float will be visible on the surface of the water even when the whale dives or swims away. Further, releasing the harpoon as an object unattached to a boat or a hunter is crucial since the whale can turn the boat over, caus­ ing drowning of the crew or pulling the hunter into the water which again might lead to death. If we look from the harpoon to the left we see an unrecognisable object. Its shape has been altered through the erosion of the rock surface. This erosion 2020 TRE 101

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz