Труды КНЦ вып. 22 (ГУМАНИТАРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ вып. 2/2022(13))

Abstract The purpose of the article is to identify repetitive types of interactions among the participants in the construction ofthe Murmansk Railway in 1915-1916 based on the material of archival documents and on the basis of the social action concept of M. Weber and T. Parsons. The object of the study is social groups whose members were identified by other actors as representatives of an ethnic community. The main participants in the interaction are, on the one hand, representatives of the security service, mainly guards — “Caucasians”, on the other hand, prisoners of war and laborers — Chinese who were directly dependent on them. Representatives of these groups are potentially participants in conflict situations. It is concluded that conflict and rival forms of interaction can be represented as an adaptive system built by communities, which was based on the implementation of cultural models introduced by ethnic groups into the social structure of the Murmansk Railway. Social interactions based on previously assimilated cultural norms and ideas adapted to new circumstances and contributed to the implementation of a social order that was actually based on collective social justice. Keywords: social system, structure, social action, interaction, conflict, actor, ethnosocial groups, guards, prisoners of war, Caucasians, Chinese Acknowledgments: the article was supported by the federal budget to carry out the state task of the Barents Centre of the Humanities of the Kola Science Centre of the Russian Academy of Sciences No. FMEZ-2022-0028. For citation: Zmeeva O. V. The system of interactions in the multi-ethnic community of builders of the Murmansk Railway // Transactions of the Kola Science Centre of RAS. Humanitarian Studies. Series 22. 2022. Vol. 13, no. 2. P. 62-75. doi:10.37614/2307- 5252.2022.2.13.22.005 Введение Взаимодействие как философская категория включает целый ряд аспектов, отражающих процессы воздействия двух и более объектов друг на друга, взаимосвязи между ними, включающие компоненты «изменения состояния, взаимоперехода, а также порождение одним объектом другого» [1 : 81]. В структуре разнообразных интерпретаций понятия вычленяются «методологические эффекты» подобных связей, объединенные интегрирующим фактором, носящие объективный и универсальный характер [2 : 60-61]. Вслед за философским пониманием термина социальный аспект подразумевает, что система сложных форм взаимодействия субъектов / объектов может быть включена в структуру понятия общества. Социум, таким образом, в самом простом варианте является «продуктом» взаимодействия людей [1 : 81]. В этой связи особого внимания заслуживают единицы анализа систем социальных взаимодействий. Основные понятия теории социального действия, родоначальником которой в социологической науке принято считать M. Вебера, остаются связующими элементами как концепций интерпретативной парадигмы (интеракционистской, этнометодологической, феноменологической) (подробнее см.: [3]), так и идей интегративного подхода (прежде всего в трудах П. Сорокина и Т. Парсонса) [4-9]. M. Вебер предложил понятие социального или «общностно ориентированного» действия для обозначения действий индивида, которые «субъективно осмысленно соотносятся с поведением других людей» [10 : 509]. Действия социальны, если они ориентированы на поведение других и имеют осознанный характер. Это значит, что социальное действие связано с ожиданием (или социальными установками) определенного общественного поведения, а также оно непременно направлено на индивида, совокупность индивидов или даже на социально общие структуры (например, государство). 63

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz