Труды КНЦ вып.21 (ГУМАНИТАРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ вып. 4/2021(12))

Труды Кольского научного центра РАН. Гуманитарные исследования. Вып. 21. 2021. Т.12, № 4. С. 94-103. Transactions of the Коіа Science Centre. Humanitarian studies. Series 21. 2021. Vol. 12, no. 4. P. 94-103. Научная статья УДК 796.015.622.4 DOI: 10.37614/2307-5252.2021.4.21.007 ПРОБЛЕМЫ ПРЕПОДАВАНИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И РАЗВИТИЯ СПОРТА В КАРЕЛЬСКОМ ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ИНСТИТУТЕ В 1930-Е ГОДЫ Елена Александровна Калинина8 Петрозаводский государственный университет, Петрозаводск, Россия kalinka46@yandex.ru 88 , https://orcid.org/0000-0002-8837-3674 Аннотация Развитие системы образования в 1930-е гг., деятельность по ликвидации безграмотности населения, введение всеобщего обязательного обучения, открытие начальных и средних школ требовали значительного увеличения численности учителей. В связи с этим государственная политика СССР в области высшего образования была направлена на создание педагогических и учительских институтов и усиление их деятельности по подготовке педагогических кадров. В эти годы в курс высших учебных заведений был введен новый учебный предмет «физическая культура». Статья посвящена проблемам преподавания физической культуры в Карельском педагогическом институте в 1930-е гг. На основе законодательных, архивных и документальных материалов автором представлена деятельность военно-физкультурной кафедры, ее преподавателей в деле преподавания физической культуры и развития спорта среди студенческой молодежи. В исследовании освещены трудности организации спортивной работы, связанные с отсутствием специальных помещений, инвентаря, а также специалистов в сфере физического воспитания. Ключевые слова: спорт, физическая культура, физическое воспитание, Карельский педагогический институт, студент, преподаватель Для цитирования: Калинина Е. А. Проблемы преподавания физической культуры и развития спорта в Карельском педагогическом институте в 1930-е годы // Труды Кольского научного центра РАН. Гуманитарные исследования. Вып. 21. 2021. Т. 12, № 4. С. 94-103. http://dx/doi.org/10.37614/2307-5252.2021.4.21.007. Original article PROBLEMS OF PHYSICAL CULTURE TEACHING AND SPORTS DEVELOPMENT AT THE KARELIAN PEDAGOGICAL INSTITUTE IN THE 1930S Elena A. Kalinina8 Petrozavodsk State University, Petrozavodsk, Russia kalinka46@yandex.ru 8', https://orcid.org/0000-0002-8837-3674 Abstract The development of the education system in the 1930s, activities to eliminate the illiteracy of the population, the introduction of universal compulsory education, the opening of primary and secondary schools required a significant increase in the number of teachers. In this regard, the state policy of the USSR in the field of higher education was aimed at creating pedagogical and teaching institutes and strengthening their activities in training pedagogical personnel. During these years, a new academic subject «physical culture» was introduced into the course of higher educational institutions. The article is devoted to the problems of teaching physical culture at the Karelian Pedagogical Institute in the 1930s. On the basis of legislative, archival and documentary materials, the author presents the activities of the military-physical culture department, its teachers in teaching physical culture and developing sports among students. The study highlights the difficulties of organizing sports work associated with the lack of special rooms, equipment, as well as specialists in the field of physical education. Keywords: sport, physical culture, physical education, Karelian Pedagogical Institute, student, teacher For citation: Kalinina E. A. Problems of physical culture teaching and sports development at the Karelian Pedagogical Institute in the 1930s // transactions of the Kola Science Centre. Humanitarian studies. Series 21. 2021. Vol. 12, no. 4. P. 94-103. http://dx/doi.org/10.37614/2307-5252.2021.4.21.007. 94

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz