Труды КНЦ вып.21 (ГУМАНИТАРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ вып. 4/2021(12))

Abstract The article discusses the problem of moderation of ethnic network communities on the example of the Sami virtual groups “VKontakte”. An expert survey was conducted with moderators ofwebcommunities, on the basis ofwhich the goals of creating groups, their main functions and prospects for further development were determined. According to the interviewed moderators, the priority goal of creating these groups is to unite representatives of the Sami people on a single, albeit virtual platform, within which certain individual and collective interests can be realized (searching for like-minded people, gaining knowledge, a sense of common ethnicity, etc.). Among the main functions of the Sami webcommunities, the moderators single out those that are inherent in such virtual ethnic associations: communicative, integrative, information-cognitive, entertainment and a number of others. The moderators considerthe most important topics for dissemination to such topics as the preservation of the Sami language and culture (including a significant part of the content related to material culture), environmental problems and traditional crafts. At the same time, it is noted that the greatest response from the audience of these groups is received by posts devoted to art, entertainment and everyday life topics. Moderators carefully monitorthe thematic focus ofthe content and try to avoid various “sensitive” topics and discussions, especially those related to politics. The audience of the Sami online communities is assessed by the moderators as conflict-free, but at the same time not active enough. In general, the moderators highly appreciate the technological capabilities of social networks for disseminating relevant information, establishing contacts, self-presentation, socializing Sami youth, broadcasting their culture and expressing ethnic identity. Key words: virtual community, communication, moderation, Sami, social network “VKontakte” Funding The article was made on the topic of the state assignment of the Barents Centre of the Humanities of KSC RAS No. 0226-2019-0066. For citation: Suleymanova O.A. The Saami webcommunities in the eyes of moderators (on the example of «VKontakte» social network) // transactions of the Kola Science Centre. Humanitarian studies. Series 21. 2021. Vol. 12, no. 4. P. 141-153. http://dx/doi.org/10.37614/2307-5252.2021.4.21.010. Коренные народы, находящиеся на грани исчезновения вомногих частяхмира, были одними из первых приверженцев современных информационно-коммуникационных технологий не только для того, чтобы быть связанными в пространстве и времени, но и для того, чтобы их голос был услышан в эпоху глобализации [1: 28]. Развитие современных информационных технологий и Интернета привело к появлению новых форм коммуникации и интеграции. «Интернет позволяет не только обмениваться и торговать информацией, но и выступает как среда для формирования новых практик и сообществ — типичны х объектов антропологических интересов, а следовательно, не может не привлекать внимания антрополога» [2: 6]. В настоящее время изучение новых практик виртуального взаимодействия и специфика развития этничности в Интернете («киберэтничности») является одним из актуальных научных направлений. На данный момент опубликован целый ряд работ, посвященных виртуальным этническим сообществам [3 -7 ]. Виртуальные объединения играют значимую роль в повседневной и общественной жизни индивидов и сообществ, в том числе этнических. Представители различных этнических групп создают виртуальные сообщества с целью трансляции своей культуры и традиций. М ы солидаризируемся с определением Г. И . Грибановой и В. И . Юдина, что виртуальные этнические объединения — «это сообщества, не привязанные к определенному месту и времени, но все же служащие интересам определенной социальной группы , члены которой объединены чувством общей этнической принадлежности, формирующей политическую, социальную и культурную реальность, в рамках которой реализуются определенные интересы и осуществляются различные виды деятельности» [1: 20]. 142

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz