Север и рынок. 2024, № 4.
СЕВЕР И РЫНОК: формирование экономического порядка. 2024. № 4. С. 129-149. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2024, no. 4, pp. 129-149. СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ И ДЕМОГРАФИЧЕСКИЕ ИЗМЕНЕНИЯ НА СЕВЕРЕ И В АРКТИКЕ SOCIO-ECONOMIC ASPECTS AND DEMOGRAPHIC TRENDS IN THE NORTH AND THE ARCTIC Original article EDUCATION IN THE RUSSIAN ARCTIC: OPTIMIZATION RESULTS AND DEVELOPMENT PRIORITIES Ekaterina E. Toropushina Luzin Institute fo r Economic Studies o f the Kola Science Centre o f the Russian Academy o f Sciences, Apatity, Russia, w ra nka@ ram b ler.ru, ORCID ID 0000-0002-5263-2902 Abstract. Education forms the foundation of social development, improves quality of life, and supports the creation of sustainable communities. It does so by delivering essential services, fostering territorial cohesion and social integration, developing human and social capital, stimulating economic growth, and laying the groundwork for higher income and better employment opportunities. Additionally, it boosts competitiveness and productivity. Ensuring access to quality primary education at the place of residence, along with equitable opportunities for vocational training and higher education, is critical for the sustainable development of the Arctic territories. This study contributes to the scientific discourse on the development of human resources and educational infrastructure in the Russian Arctic, continuing the author's publication series on the social infrastructure of the Arctic. The article aims to examine changes in human resources and infrastructure within the education system of the Russian Arctic over the past two decades and to propose directions for its further development. The research employs methods such as content analysis, logical reasoning, and comparative analysis. Findings indicate that, in recent years, the education sector in the Russian Arctic has undergone optimization through mergers and closures of institutions and reductions in personnel, leading to increased polarization in the sector. Addressing these challenges requires policy improvements to ensure access to quality primary education not only in urban centers but also in sparsely populated Arctic areas. There is also a need to expand vocational training opportunities directly within Arctic regions, codify existing initiatives, and integrate them with new educational projects and programs. The practical significance of this research lies in its potential application in public administration for advancing the education system in the Russian Arctic. Future research in this area should focus on in-depth analyses of international practices, studies of wages and the private education sector, and evaluations of the quality of educational programs. Keywords: education, human resources, infrastructure, optimization, Russian Arctic Acknowledgments: This article is based on the research conducted at the Luzin Institute for Economic Studies of the Kola Science Centre of the Russian Academy of Sciences under Project No. 123012500053-2 titled "The Scientific Foundations of Social Development Management In Russia's Arctic Regions Amid Emerging Global Challenges". For citation: Toropushina Е. Е. Education in the Russian Arctic: Optimization results and development priorities. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2024, no. 4, pp. 129 149. doi:10.37614/2220-802X.4.2024.86.009. Введение Д остойный уровень качества ж и зн и населения, обеспеченный высокоразвитой и эффективной социальной сферой и её важнейш им элементом — системой образования, является базисом развития общества, формирования и эффективного использования человеческого и социального капитала, стимулирует экономическое развитие, л еж и т в основе улучшения качества ж и зн и людей [1]. Важность системы образования в развитии того или иного региона или сообщества нево зм ож н о переоценить [2 -5 ], а приведение этой сферы в соответствие с потребностями населения становится всё более актуальным [6, 7], ведь доступные образовательные учреждения с квалифицированными педагогами и современным оборудованием закладывают основу для обеспечения высокого профессионально-образовательного уровня населения. Инфраструктура образования создаётся в ответ на основные потребности сообществ и для повышения равенства, стабильности и социального благополучия. Её ф ун кционирование и развитие зависит от многих внешних условий, а та кж е ресурсного наполнения: капитальных (здания, оборудование), финансовых, кадровых и организационно-управленческих ресурсов. Однако такие ресурсы распределены неравномерно: сегодня различия в уровнях развития образования проходят по множеству географических линий: межд у северными и ю ж ным и , восточными и западными странами и регионами, городскими и сельскими поселениями, периферией и центром. При этом в территориальном разрезе затраты и трудности создания и обеспечения эффективного функционирования системы образования наиболее существенными будут в А ркти ке (по сравнению с неарктическими территориями), что обусловлено самой природой арктической э кон ом и ки [8 -10 ]. В арктических регионах необходима реализация федеральной и региональной политики в сфере образования, учитывающей местную специфику, зачастую требуется привлечение квалифицированного труда извне, формирование и реализация 130 © Торопушина Е. Е., 2024
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz