Север и рынок. 2024, № 1.

ПРОБЛЕМЫ УСТОЙЧИВОГО РАЗВИТИЯ СЕВЕРА ИАРКТИКИ РОССИИ Abstract. One of the primary challenges in municipal reforms lies in the initial perception of the municipal and territorial structure merely as a means of managing administrative entities (cities, settlements, or regions), rather than as a mechanism for unlocking the economic potential of territories. This perspective detrimentally impacts the efficacy of regional strategic planning and hinders the attainment of goals outlined in national Arctic programs. It also acts as a barrier to innovation-driven socio-economic and sustainable development and impedes progress in the quality of life. This article explores the potential of employing an agglomeration-based systems approach to improve the system of municipal management in the Russian Arctic in alignment with sustainable development goals. Drawing upon the newly proposed model of an industrial cluster, alongside historical, socio-economic, and agglomeration-based systems analyses, we delineate the approximate boundaries of naturally forming macro-agglomerations, using the Yamalo-Nenets Autonomous Okrug (which encompasses Western, North-Eastern, and South-Eastern agglomerations) as a case study. The theoretical outcomes of the study include the following: 1) an original model of an industrial cluster, which singles out fundamental elements and aspects of cluster management; 2) a methodology for identifying primary indicators of naturally occurring macro-agglomerations based on the analysis of the fundamental elements identified within the model; 3) a pertinent analytical framework and procedure tailored to the features of Arctic regions. These tools can be used to refine the regional municipal management system and shape socio-economic policies in the Russian Arctic, thereby bolstering the regions' potential to achieve national strategic objectives. In conclusion, we propose recommendations to align the municipal and territorial structure of the Yamalo-Nenets Autonomous Okrug with emerging macro-agglomerations. This alignment is crucial for fostering a synergistic growth effect and realizing the socio-economic and innovative-driven development potential of the territories under consideration. Keywords: Yamal, Arctic, macro-agglomeration, municipal structure, cluster approach, agglomeration-based systems approach, innovation-driven sustainable development For citation: Detter G. F., Zabolotnikova M. V., Levkina A. O. The municipal structure of Arctic regions: An agglomeration- based systems approach (A case study of the Yamalo-Nenets Autonomous Okrug). Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2024, no. 1, pp. 7-23. doi:10.37614/2220-802X.1.2024.83.001. СЕВЕР И РЫНОК: формирование экономического порядка. 2024. № 1. С. 7-23. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2024, no. 1, pp. 7-23. Введение Продолжающаяся в настоящее время реформа местного самоуправления началась в позднем СССР с принятием закона «Об общих началах местного самоуправления и местного хозяйства СССР»1 и была направлена на реализацию конституционных прав граждан самостоятельно осуществлять управление на территории своего проживания (поселения) и решать вопросы местного значения [1]. В 1990-х гг. законодательство о местном самоуправлении (МСУ) дважды обновлялось. Реформа МСУ основывалась на концепции прямой демократии, предполагающей непосредственное участие населения в сфере государственного и местного управления [2] с целью укрепления органов МСУ, повышения гибкости и эффективности в решении вопросов непосредственного жизнеобеспечения населения [3]. Правовую основу реформы обеспечивал закон 131-Ф32, закрепляющий двухуровневую систему организации МСУ. К 2009 г. сложилось новое МТУ РФ, состоящее из 23 907 муниципальных образований (МО), но отсутствие ожидаемых от реформы практических результатов повлекло в последующем снижение количества МО3. Для обеспечения согласованности действий различных уровней публичной власти в 2021 г. был 1 Закон СССР «Об общих началах местного самоуправления иместного хозяйства СССР» от 09.04.1990 №1417-I. 2Федеральный закон от 06.10.2003 №131-ФЗ (ред. от 02.11.2023) «Об общих принципах организации местного самоуправления в Российской Федерации». 3 Росстат. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/11110/document/13263 (дата обращения: 21.12.2023). © Деттер Г. Ф., Заболотникова М. В., Лёвкина А. О., 2024 8 принят новый закон, согласно которому органы государственной власти и местного самоуправления вновь были объединены в единую систему публичной власти в РФ4. В настоящее время на рассмотрении находится новый законопроект5, согласно которому должен произойти возврат к одноуровневой модели МСУ и объединению всех поселений в городские или муниципальные округа. Таким образом, поиск оптимального компромисса между консолидацией ресурсов и близостью публичной власти к населению продолжается. Данный поиск осложняется проблемами, следующими из недостаточной системной проработки финансовой и организационно-правовой баз реформы МСУ [4] и отсутствием на государственном уровне ясного стратегического видения и плана развития системы МСУ [5]. При этом задача устойчивого развития территорий и повышения качества жизни остается непреложным ориентиром научного поиска в сфере регионального управления. В условиях отсутствия ясной и последовательно воплощаемой стратегии развития МСУ фокусирование на данной задаче логично приводит к необходимости более глубокого понимания и учета социально-экономических 4Федеральный закон от 21.12.2021 №414-ФЗ (ред. от 04.08.2023) «Об общих принципах организации публичной власти в субъектах Российской Федерации». 5 Законопроект № 40361-8 «Об общих принципах организации местного самоуправления в единой системе публичной власти». URL: https://sozd.duma.gov.ru/bill/40361-8 (дата обращения: 21.12.2023).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz