Север и рынок. 2024, № 1.

СЕВЕР И РЫНОК: формирование экономического порядка. 2024. № 1. С. 108-120. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2024, no. 1, pp. 108-120. ПРОБЛЕМЫ СОЦИАЛЬНОЙ, ПРОМЫШЛЕННОЙ И ФИНАНСОВО-БЮДЖЕТНОЙ ПОЛИТИКИ НА СЕВЕРЕ И В АРКТИКЕ РОССИИ Abstract. This article examines the uncertainties arising from agent interactions in interregional resource-intensive markets, particularly those prevalent in northern regions, and explores factors undermining their effectiveness Given these circumstances, the study aims to establish an optimal balance of interests between external and internal beneficiaries by taking into account interests, as well as reducing transaction uncertainty by considering their interests and mitigating transaction uncertainty through the optimization of market regulators in the context of interregional resource-intensive markets typical of northern regions. The analysis reveals that the condition of a single market equilibrium is compromised due to the influence of exogenous factors and the endogenous formation of institutional mechanisms that coordinate agent actions amid uncertain collaborations. Contrary to the neoclassical approach, which focuses on competitive pricing without altering the market structure, an alternative perspective posits that spatial externalities induce endogenous mechanisms characteristic of Chamberlin-type market structures. The study expands the understanding of uncertainty causes within the theory of incomplete contracts, incorporating social system costs into transaction costs in line with the neo-institutional concept. This conceptual framework enables the exploration of spatial entities as meso-economic systems, with a specific emphasis on the organizational and geographical characteristics of northern territories. The research evaluates four institutional zones governing economic management practices in northern regions. Through competence enhancement and optimization of market regulator design, the study demonstrates the feasibility of achieving a balance of interests between external and internal beneficiaries by strengthening institutional capital, thereby reducing social system costs. The proposed system of organizational and institutional measures enhances local institutional practices within the existing institutional matrix without violating antimonopoly legislation, as its focus is on restoring competitive conditions and reducing the costs of operating the social system. Keywords: northern regions, market equilibrium, social system, rent, transaction, transaction costs, meso-institutions, institutional capital Acknowledgments: this article was supported by a government grant awarded to the Karelian Research Centre of the Russian Academy of Sciences. For citation: Tolstoguzov O. V. Balancing the interests of external and internal beneficiaries in the context of incomplete contracts in a resource economy. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2024, no. 1, pp. 108-120. doi:10.37614/2220-802X.1.2024.83.008. Введение Дискуссия, которая проходит в рамках модернизационной повестки, затрагивает разнообразные вопросы развития северных регионов. Так, в работах [1; 2] речь идет о формировании промышленной политики для арктических территорий. В то же время необходимо обратить внимание на следующий момент. В Стратегии развития Арктической зоны РФ и обеспечения национальной безопасности на период до 2035 года в качестве особенности, требующей специального подхода к социально­ экономическому развитию данной территории, отмечается неравномерность промышленно­ хозяйственного освоения пространства. Такое же ограничение для пространственно-экономического развития и рисков (в контексте национальной безопасности) касается и остальных северных территорий. Это является объектом дискуссии во многих исследованиях. Мы хотим включиться в нее, фокусируясь на институциональном факторе. Не умаляя достоинств вышеупомянутых исследований, хотелось бы дополнить их в части оценки институциональных условий формирования и реализации промышленной политики. Полагаем, что при обсуждении экономических отношений, складывающихся в северных регионах, следует обратить внимание на такую их особенность, как преобладание высокой ресурсоемкой ориентации региональных хозяйств, при высокой монополизируемости межрегиональных рынков (чемберлинского типа1) с соответствующим механизмом ценообразования и распределения благ. Поэтому при разработке промышленной политики следует учитывать, что регионы могут попадать в «негативные» траектории развития [4]. Особенно это хорошо видно на примере экономики северных периферийных ресурсно обремененных территорий [5-8]. Рыночное распределение экономических бенефитов (постоянной или возрастающей отдачи, эффекта масштаба и других эффектов, влияющих на капитализацию доходности), не обеспечит автоматически максимизацию социального благосостояния субъектов (агентов и территорий), более того, приводит к декаплингу регионов (как это показано на примере Северо-Запада России [6]). В работах [1; 2] представлен подход к оценке институциональных предпосылок региональной промышленной политики в разрезе регионов, в частности, учет качества формальных институтов и влияния местных акторов (резидентов) на данную политику в регионе. Однако, на наш взгляд, требуется дополнить предпосылки механизмом балансирования интересов акторов. 1Формулировка рынка взята из работы [3]. © Толстогузов О. В., 2024 109

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz