Север и рынок. 2022, № 4.
СЕВЕР И РЫНОК: формирование экономического порядка. 2022. № 4. С. 112-120. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2022, no. 4, pp. 112-120. ПРОБЛЕМЫ ФИНАНСОВО-БЮДЖЕТНОЙ ПОЛИТИКИ НА СЕВЕРЕ И В АРКТИКЕ Аннотация. Целью написания данной статьи является рассмотрение геополитического значения арктического региона, а также роли консалтинга в реализации стратегических инвестиционных проектов в рамках развития и освоения арктических территорий. Новизна работы заключается в актуализации данных о специфике деятельности в арктическом регионе, анализе современных сопутствующих рисков и оценке целесообразности привлечения внешних экспертов для оказания консультационных услуг в рамках реализации проектов. Реализация стратегических инвестиционных проектов в арктическом регионе характеризуется рядом специфических черт, которые обуславливают различные риски. К примеру, только российские нефтедобывающие компании перевозят сжиженный газ и нефть во льдах, что является чрезвычайно сложным процессом. Следовательно, для своевременного выявления, а также устранения / минимизации сопутствующих рисков необходимо привлечение соответствующих экспертов. В частности, при реализации проектов в Арктической зоне целесообразно привлечение профильных консультантов. Практическая значимость работы заключается в проведении анализа деятельности ведущих консалтинговых компаний и выявлении современных тенденций развития рынка консалтинговых услуг в арктическом регионе. Авторами сделан вывод о невозможности привлечения зарубежных консалтинговых компаний к реализации арктических стратегических проектов по причине наличия политических и экономических рисков. Отмечена необходимость создания отечественных консалтинговых компаний, которые обладают широкими компетенциями по решению проблем, связанных с реализацией стратегических проектов в арктическом регионе. Данные предпосылки могут быть использованы для проведения дальнейших исследований по рассматриваемой теме. Так, необходимо создание отдельного направления в российских университетах для подготовки экспертов, обладающих знаниями об особенностях работы в арктическом регионе. Для успешной реализации долгосрочных арктических проектов необходимы высококвалифицированные эксперты, обладающие широким спектром знаний о геополитических, экономических и природных условиях арктического региона, способные участвовать в качестве внешних консультантов в реализации национальной стратегии развития Арктики и проектов разного уровня сложности. Ключевые слова: арктический регион, консалтинг, консалтинговая компания, инвестиционный проект, риск, эксперт Для цитирования: Спиридонов А. А., Гладкий Ю. Н., Эйдемиллер К. Ю., Биктимирова Р. Р., Фадеева М. Л. Роль консалтинга в реализации инвестиционных проектов в Арктике // Север и рынок: формирование экономического порядка. 2022. № 4. С. 112-120. doi:10.37614/2220-802X.4.2022.78.008 Introduction The key purpose of this article is a detailed consideration of the current geopolitical significance of the Arctic region for the leading states, as well as identifying the role of consulting in the implementation of strategic investment projects in the development of Arctic territories. The main task is to analyze and determine the need to involve external experts in the implementation of investment projects in the Arctic zone. The study uses the historical method, a systematic approach, comparative analysis, classification, the method of expert evaluation, as well as complex methods of classical theoretical research. The geopolitical value of the Arctic region for the leading world countries is obvious; that is why significant attention is being paid to the development of the Arctic territories by Russia. Experts agree that the natural resources of the Arctic zone of the Russian Federation are of significant strategic importance to the economic development and ensuring the national security of Russia. In particular, the Arctic is of key importance for Russia's economic development: more than 90 % of nickel and cobalt, 96 % of platinoids, and 60 % of copper are mined and produced in the Arctic zone of the Russian Federation [1]. Also, according to research, about a third of the world's natural gas reserves and up to 13 % of the world's oil reserves are concentrated in the Arctic. Thus, the Arctic has a great resource potential for economic use, including exploration and extraction of minerals. In addition, the geopolitical and economic importance of the Northern Sea Route, which can be used as a transit route between European and Asian countries, is constantly growing today. Cargo transportation via the Northern Sea Route will allow to achieve significant time and money savings (in the form of reducing fuel and ship operation costs). Due to the above-mentioned importance of the Arctic region, Russia inevitably has strategic interests and priorities in this zone: 1) increasing its presence in the Arctic region as a result of the development of the icebreaking (including nuclear) fleet, polar aviation, and the creation of polar infrastructure facilities; 2) development of oil and gas projects and technologies that allow for the extraction of minerals in the Arctic region (including on the coastal shelf); 3) securing by the relevant international legal acts the exclusive right of Russia to develop the Arctic sections of the sea and ocean floor, water (ice) space and the lines of demarcation of exclusive economic zones with the rest of the Arctic states; 4) the development of the Russian nuclear missile potential, military space facilities and military-industrial infrastructure due to the fact that the Arctic aerospace direction "Russia — USA" is the shortest compared to similar ones, which significantly reduces the time of approach of ballistic missiles from the United States; 5) expansion of opportunities for navigation (including along the Northern Sea Route), which is an additional source of income from sea transit through the territorial waters of Russia; 6) ensuring reliable protection of state borders and exclusive economic zones within their specified borders. The whole set of measures for development of Russian Arctic zone was proposed in 2014 in the "Strategy of development of Russian Arctic Zone for the period © Спиридонов А. А., Гладкий Ю. Н., Эйдемиллер К. Ю., Биктимирова Р. Р., Фадеева М. Л., 2022 113
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz