Север и рынок. 2021, №3.

СЕВЕР И РЫНОК: формирование экономического порядка. 2021. № 3. С. 30-39. Sever i rynok: form irovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2021, no. 3, pp. 30-39. ПРОБЛЕМЫ ПРОМЫШЛЕННОЙ И ФИНАНСОВО-БЮДЖЕТНОЙ ПОЛИТИКИ НА СЕВЕРЕ И В АРКТИКЕ РОССИИ to the regional budget of the Murmansk region as well as to the budgets of municipal formations, create jobs and make a significant contribution to the development of the towns of presence. Russian manufacturing companies in their activities are mainly focused on the external market, which is due to the excess of supply over demand and the lack of use of mineral fertilizers on 39 % of Russian sown areas. The main Russian producers of mineral fertilizers include PhosAgro, Akron, EuroChem, Uralchem and Uralkali. The only company claiming the priority of the domestic market is PhosAgro. Analysis of the annual reports of the largest Russian producers of mineral fertilizers indicates their desire to expand the geography of supplies. In the domestic market, there is a positive trend in the consumption of mineral fertilizers, which is associated with high prices for agricultural products, as well as the state policy of subsidizing agricultural enterprises, in addition, state regulation of prices in the domestic market leads to an increase in demand for fertilizers. For fertilizer producers, it is possible to use the three-level relational interaction model presented below. The article presents the results of testing the hypothesis of the need for the development of relational relations in the mineral fertilizers market. The assessment is based on the use of a three-level model of relational interaction of industrial market participants. The results of the analysis can be used in the development and implementation of relational cooperation in economic systems of various levels. Keywords: relational relations, mineral fertilizers market, three-level model of relational interaction. For citation: Leventsov V. A. Modern trends and prospects of economic development of mineral fertilizer producers through the prism of relational interaction. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka [The North and the Market: Forming the Economic Order], 2021, no. 3, pp. 30-39. doi:10.37614/2220-802X.3.2021.73.002 Введение В условиях импортозамещения и импортоопережения особенно актуальными становятся вопросы формирования организационного взаимодействия промышленных предприятий. Реализация кооперационных отношений позволит снизить зависимость отечественных предприятий от поставок по импорту и обеспечит реализацию долгосрочных стратегических инициатив. Развитие отношений между промышленными предприятиями проходит через определенные стадии, которые представлены в табл. 1. В результате создаются условия для развития реляционных отношений в отрасли производителей минеральных удобрений [1-3]. Таблица 1 Характеристика основных этапов развития отношений между промышленными предприятиями Этап Характеристика 1. Неопределенные отношения Участники знают размещенную в открытом доступе или представленную в ходе переговоров при заключении сделки информацию друг о друге. Отношения между участниками имеют неопределенный характер, на данном этапе закладываются доверительные отношения между будущими партнерами. Если на данном этапе не выполняются условия контракта, то происходит разрыв отношений 2 Дистанционные отношения У участников промышленного рынка имеется положительный деловой опыт отношений, однако нет уверенности в развитии данных отношений 3. Адаптационные отношения Данный этап предусматривает вложения участников промышленного рынка в развитие их взаимоотношений, формирование их прочности и долговременности 4. Реляционные отношения Данный этап характеризуется развитием доверительных отношений, которые складываются в результате взаимодействия между компаниями, они имеют долгосрочный характер Примечание. Систематизировано и составлено автором по материалам [1]. Реляционные взаимоотношения характеризуются желанием помочь партнеру, понять его потребности, предложить решения и условия для сотрудничества [4-9]. Областью реализации реляционных взаимоотношений стал рынок минеральных удобрений, для которого характерно развитие долгосрочного сотрудничества, в основе которого лежит трехуровневая модель реляционного взаимодействия производителей минеральных удобрений, представленная на рис. 1. © Левенцов В. А., 2021 31

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz