Север и рынок. 2021, № 1.
Гипотеза исследования: на картофельном рынке Республики Коми действуют четыре типа поставщиков (сельхозорганизации, фермеры, личные подсобные хозяйства, импортеры) и пять типов потребителей (розничный рынок, образование и здравоохранение, общественное питание, оптовая торговля, экспорт). Равновесие на рынке определяется выбором участниками рынка win-win-стратегии. Проанализированы основные группы производителей картофеля в Республике Коми, определены основные типы отношений между ними, сделан SWOT-анализ производства картофеля в регионе, сформулированы основные тенденции на рынке картофеля в Республике Коми. Снижение доли потребления свежего картофеля обусловливает развитие его переработки в регионе и дополняющих картофелеводство видов деятельности: животноводство, лесозаготовки. Авторы рекомендуют совершенствовать и создавать новые виды продуктов и лекарственных растений в регионе для комплексирования с картофелеводством. В статье показано, что на картофельном рынке Республики Коми формируются отношения кластерного взаимодействия, разделения рынка, взаимного вытеснения, создания цепочек формирования стоимости, укрепления взаимодействия и координации со стороны местных муниципальных и региональных органов управления. Практика органических технологий и бренд местной продукции положительно влияют на конкурентоспособность картофеля, производимого в Республике Коми. Область применения результатов исследования: органы государственной власти и управления Республики Коми, предприятия и организации, продающие и покупающие картофель на рынке Республики Коми. Ключевые слова: Республика Коми, северные районы России, картофель, рыночные стратегии продажи картофеля, конкуренция на рынке картофеля, конкурентоспособность производства картофеля, win-win- стратегия, региональные конкурентные преимущества производства картофеля, местные пищевые продукты, цепочка создания стоимости картофеля. Nikolay D. Naydenov Doctor of Sciences (Economics), Professor Russian University of Cooperation, Syktyvkar B ranch, Syktyvkar Aziz A. Mustafaev PhD (Economics), Senior Researcher Institu te of Socio-Economic and Energy Problems of the North of the Komi Scientific Center of the U ral Branch of the Russian Academy of Sciences, Syktyvkar Tatyana A. Naydenova PhD (Economics), Assistant Professor Pitirim Sorokin Syktyvkar State University, Syktyvkar ASSESSMENT OF THE COMPETITIVENESS OF POTATO PRODUCTION IN THE NORTHERN REGION (ON THE MATERIALS OF THE REPUBLIC OF KOMI) Abstract. Studying the competitiveness of potato production in the Komi Republic is important for a deeper understanding of ways to ensure a stable financial state of the region's agriculture and an uninterrupted supply of local food to the population of the region. Purpose of the article: identification of the strengths and weaknesses of potato production in the Komi Republic, determination of market opportunities for the development of potato growing as a branch of specialization of agriculture in the region. Research hypothesis: there are four types of suppliers (agricultural organizations, farmers, personal subsidiary plots, importers) and five types of consumers (retail market, education and health care, public catering, wholesale trade, export) in the potato market of the Komi Republic. Market equilibrium is determined by the choice of win-win strategies by market participants. The article analyzes the main groups of potato producers in the Komi Republic, identifies the main groups of relations between them. A SWOT-analysis of potato production in the regionwas made. The main trends in the potato market in the Komi Republic are formulated. A decrease in consumption of fresh potatoes determines the development of its processing in the region and to complement the animal husbandry, logging etc. with potato growing. The authors recommend improving and creating new types ofproducts and medicinal plants in the regionfor integrationwithpotato growing. The article shows that in the potato market of the Komi Republic relations of cluster interaction, market division, mutual displacement, creation ofvalue chains, strengthening of interaction and coordination on the part of local municipal and regional governments are formed. The practice of organic technologies and the brand of local products have a positive effect on the competitiveness of potatoes produced in the Komi Republic. The scope of the research results: state authorities and administrations of the Komi Republic, enterprises and organizations that sell and buy potatoes on the market of the Komi Republic. Keywords: Republic of Komi, Northern regions of Russia, potatoes, market strategies for selling potatoes, competition in the potato market, competitiveness of potato production, win-win strategy, regional competitive advantages of potato production, local food, potato value chain. 116
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz