Север и рынок. 2020, № 3.

V. V. Yushchenko Third-year Postgraduate Student Luzin Institute for Economic Studies, Federal Research Centre “Kola Science Centre of Russian Academy of Sciences”, Apatity, Russia V. E. Khrapov Doctor of Sciences (Economics), Chief Researcher Luzin Institute for Economic Studies, Federal Research Centre “Kola Science Centre of Russian Academy of Sciences”, Apatity, Russia T. V. Turchaninova PhD (Economics), Associate Professor, Senior Researcher Luzin Institute for Economic Studies, Federal Research Centre “Kola Science Centre of Russian Academy of Sciences”, Apatity, Russia REDUCING TRANSPORTATION EXPENSES FOR COMBINED CARGO TRANSPORTATION IN WAGONS AND CONTAINERS IN THE ARCTIC REGIONS OF RUSSIA Abstract . The economy of the Murmansk region retains its raw material orientation, as it is justified by the region’s natural resources and industrial potential. Economic activity o f mineral-resource enterprises and those mining ores of ferrous and non-ferrous metals is going to remain the dominant sector of the regional economy for a long time due to the geological and economic characteristics and natural and climatic features peculiar to this area. The region is endowed with various natural resources. On the Kola Peninsula there are more than sixty major deposits o f various types of mineral raw materials with more than three dozen extractable resources, the most valuable of which include copper-nickel, iron, apatite-nepheline ores and ores o f rare metals. Production management and transportation of raw materials require well-developed infrastructure, creating an integrated transport system, that is why it plays a strategic role in the economy of the Murmansk region. It is connected with the fact that the region is predominated by industries focused on producing and delivering considerable volumes of raw materials and metals outside the region. In these circumstances, every enterprise plans and arranges transportation of cargo by various means o f transport. Railway transportation plays a significant role as it provides round-the-clock cargo transportation from senders to recipients fulfilling clients transportation requests regardless of weather conditions. Therefore, the important scientific task is analyzing the cargo base and finding solutions for improving the existing and creating new designs of wagons and containers for railroad transportation of cargo, taking into account spatial directions of cargo flows, which is the purpose of this article. The authors have proposed options for modernization of wagons and designs of composite containers that possess scientific novelty, as the current state of the railroad transport system requires modernization. It is impossible to achieve effective economic performance of an enterprise that works in the sphere of mining and processing of mineral raw materials without creating a proper transport component that requires its own development. The implementation of the given proposals will allow the enterprises to increase the volume o f cargo transportation which in its turn is going to have a significant impact on socio-economic development o f the region. Keywords: the Arctic region, new container designs, wagon modernization, competitiveness, spatial direction of cargo flows, modeling, development of the Arctic transport system. Введение Арктика — это стратегический регион, к освоению и развитию которого проявляют интерес арктические державы, имеющие прямой выход к Северному Ледовитому океану, — Россия, США, Канада, Дания и Норвегия, а также многие другие страны мира. Существующая зависимость каждой страны от топливно-энергетических ресурсов, которая, по нашему мнению, будет сохраняться и в будущем, объясняет интерес к этому региону. Исследование нефтегазовых ресурсов показало, что в Арктике может быть сосредоточено примерно 13 % мировых неразведанных запасов нефти и до 30 % мировых неразведанных запасов природного газа. Природного газа в Арктике в три раза больше, чем нефти, и в значительной степени он сосредоточен в России [1, с. 1175]. Освоить данные полезные ископаемые невозможно без развития арктической транспортной системы. Такое развитие обоснованно потенциалом роста существующих перевозок грузов по Северному морскому пути (далее — СМП), которые справедливо рассматривать с точки зрения района образования грузовой базы и пространственного направления грузопотоков как три самостоятельных грузопотока: международный транзитный коридор, национальная арктическая транспортная система, обеспечивающая как каботажные, так и экспортные грузоперевозки. Первый грузопоток СМП — это развитие транзитных перевозок на направлении Европа — Азия и обратно по кратчайшему морскому маршруту. Второй — это грузоперевозки для завоза и вывоза из Арктической 89

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz