Север и рынок. 2019, № 3.
A. V. Vinogradova PhD (Economics), Associate Professor National Research University MPEI, Smolensk Branch, Russia I. А. Zhuzhgina PhD (Economics), Associate Professor National Research University MPEI, Smolensk Branch, Russia V. P. Meshalkin Academician of RAS, Chief Researcher G. P. Luzin Institute for Economic Studies — Subdivision of the Federal Research Centre “ Kola Science Centre of the Russian Academy of Sciences ” , Apatity, Russia DEVELOPMENT OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP AS A FACTOR TO ENSURE INCREASE LIFE QUALITY LEVEL OF THE ARCTIC POPULATION Abstract . Under the modern conditions, the development of partnership between the state and business is largely determined by the participation of private capital in infrastructure projects in the fields of energy, transport, communications, water supply, while public-private partnerships are a viable mechanism for their implementation. The article presents the results of an analysis of the development of public-private partnership (PPP) in Russia, which allows concluding that in 2017-2018 Russia moved to the second stage of PPP development. The research of the sectoral structure of PPP market revealed the focus of PPP projects on ensuring an increase in life quality of the population of Russia, which made it possible to consider PPP as one of the factors increasing life quality of the population. The Arctic is the most important region of Russia's strategic interests, so the problems of the Arctic zone, including the population outflow require close cooperation between the authorities and private businesses, including public-private partnership. Analysis of the ratings of the socio-economic situation, the quality of life of the population, regions, the entire territory of which belongs to the Arctic zone (Murmansk region, Nenets Autonomous Okrug, Chukotka Autonomous Okrug, Yamal-Nenets Autonomous Okrug) showed an improvement of the rating indicators. The article provides an analysis of the experience of implementing PPP projects in the studied regions, the structure of the portfolio of PPP projects. The PPP projects were analyzed according to various criteria: the level of state power, by sectors of implementation, by status, form and terms of implementation, by the total volume of investments. The analysis carried out by the authors showed the existence of stable prerequisites for attracting reliable and professional private investors to the economy of the studied regions on the basis of PPPs. Keywords : public-private partnership (PPP), PPP projects, the PPP market, the Russian Arctic zone. В современных условиях развития экономики России все большую значимость приобретают партнерские отношения государства и бизнеса. Такие виды совместного сотрудничества государства и бизнеса, как контрактные формы, соглашения о разделе продукции, арендные отношения, акционирование, концессии имеют широкое распространение в практике взаимодействия партнеров. Одним из важных направлений развития партнерства государства и бизнеса является осуществление инфраструктурных проектов. Привлечение частного бизнеса к реализации инфраструктурных проектов позволяет получать дополнительные финансовые ресурсы для удовлетворения растущего спроса на новые и более качественные инфраструктурные услуги, получать доступ к передовым технологиям, а также повысить эффективность реализации проектов. Возможности государственного сектора ограничены для реализации множества инфраструктурных проектов, поэтому партнерство с частным бизнесом является для государства значимой альтернативой для привлечения инвестиций в развитие инфраструктуры. Важно понимать, что государственно-частное партнерство не решит проблему развития инфраструктуры, но оно представляет собой жизнеспособный механизм реализации инфраструктурных проектов. При реализации ГЧП-проекта частный инвестор предоставляет государственную услугу, при этом принимая на себя в рамках проекта существенные риски (финансовый, технический и операционный), то есть в ГЧП-проекте сочетается эффективность частного бизнеса с гарантиями по реализации проектов со стороны государства [1, 2]. Правительства во всем мире все чаще обращаются к частному сектору для предоставления инфраструктурных услуг в секторах энергетики, транспорта, коммуникаций, водоснабжения [3-6]. В соответствии с исследованием инфраструктурных проектов, проведенным в феврале 2019 г. исследовательской группой западных аналитиков по данным базы данных Всемирного банка [3], страны с низким и средним уровнем дохода, к которым в данном исследовании относится Российская Федерация, сталкиваются с дефицитом инфраструктуры в виде ухудшения состояния дорог, школ, больниц, водопровода, сбора и переработки отходов и др. Такие проблемы ведут к увеличению 110
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz