Север и рынок. 2018, № 6.

ANALYSIS OF THE REGIONAL AGREEMENTS ON THE MINIMUMWAGES IN 2018 YEAR IN THE SUBJECTS OF THE RUSSIAN FEDERATION, RELATED TO THE REGIONS OF THE FAR NORTH AND EQUATED LOCALITIES V. A. Skovpen PhD (Economics), Leading Researcher Federal state budgetary institution “All-Russian Research Institute of Labour” of the Ministry of Labour and Social Protection of the Russian Federation, Moscow, Russia V. P. Starokozheva Specialist Federal state budgetary institution “All-Russian Research Institute of Labour” of the Ministry of Labour and Social Protection of the Russian Federation, Moscow, Russia Abstract. The study of the minimumwages is a necessary condition for the formation of such employee remuneration system, which would ensure fair and uniform emolument for work of equal value and reasonable wage differentiation. The work considers the approaches to the establishment of the minimum wages in regional agreements of the subjects of the Russian Federation, fully related to the regions of the Far North and equated localities, adopted in 2018. The influence of changes in the federal legislation of the Russian Federation on the establishment of theminimumwages in thenorthern regions of Russia is considered, in particular, the provision that regional coefficients and interest allowances are not included in the minimumwages. In addition, the analysis of the level of the average wages in the northern regions of the Russian Federation, its structure and purchasing power is carried out. According to the estimations, the exclusion of the payments for regional regulation from the average wages in most of the northern regions of the Russian Federation leads to the situation that the average wages in these regions continues to remain lower than the average wages for the Russian Federation. The research showed that the problem of wages' increase, including minimumwages guarantees, remains relevant for the northern regions of Russia. The proposals for further improvement of the minimum wages establishment are formulated, aimed at its increasing and thegrowth of the proportion of the tariff part of wages. Keywords: minimumwage, regional agreement, theregionsof theFarNorthandequatedlocalities, subsistenceminimum of the able-bodiedpopulation, average wage, tariff part of thewage, regional coefficients, interest allowances. Регулирование минимальной заработной платы на протяжении длительного периода времени остается одной из главных проблем организации заработной платы. Как известно, Трудовой кодекс Российской Федерации (ТК РФ) предусматривает установление минимального размера оплаты труда одновременно на всей территории РФ федеральным законом (статья 133 ТК РФ) и право установления региональным соглашением о минимальной заработной плате размера минимальной заработной платы в субъекте РФ (статья 133.1 ТК РФ) [1]. Существенноевлияниена установлениеминимальнойзаработнойплатыоказалиФедеральный закон от 28 декабря 2017 г. № 421-ФЗ [2], в соответствии с которым с 1 января 2018 г. минимальный размер оплаты труда (МРОТ) установлен в размере 9489 руб., и Федеральный закон от 7 марта 2018 г. № 41- ФЗ [3], в соответствии с которым с 1 мая 2018 г. МРОТ повышен с 9489 руб. до 11163 руб., что соответствует 100 % величины прожиточного минимума трудоспособного населения в целом по РФ за второй квартал предыдущего года. Согласно статье 133.1 ТК РФ, размер минимальной заработной платы в субъекте РФ не может быть ниже минимального размера оплаты труда, установленного федеральным законом. Таким образом, существенное повышение МРОТ в 2018 г. (на 21,6 % с 1 января 2018 г. по сравнению с 1 июля 2017 г. и на 17,6 % с 1 мая 2018 г. по сравнению с 1 января 2018 г.) вызвало необходимость во внесении изменений в региональные соглашения, в которых минимальная заработная плата была установлена в более низком размере, чем новый МРОТ. Рассмотрим, как это было реализовано в 2018 г. на примере субъектов РФ, полностью отнесенных к районамКрайнегоСевера и приравненнымк нимместностям (РеспубликиКарелия, Коми, Саха (Якутия) и Тыва, Камчатский край, Архангельская, Магаданская, Мурманская, Сахалинская области, Ханты-Мансийский АО - Югра, Ненецкий, Чукотский и Ямало-Ненецкий автономные округа) [4]. До повышения МРОТ (в IV квартале 2017 г.) региональные соглашения о минимальной заработной плате были заключены в указанных субъектах РФ, за исключением Архангельской области и Чукотского АО. При этом минимальная заработная плата устанавливалась [5]: • в абсолютных размерах, единых по территориям данного субъекта РФ: в Мурманской области (14281 руб.), в Ненецком АО (14260 руб.), в Ямало-Ненецком АО (16299 руб.), в Республике Саха (Якутия) (17388 руб.), в Республике Тыва (для работников организаций, финансируемых из республиканского и местных бюджетов, - - 7800 руб., для работников иных работодателей - - 8200 руб. в месяц); 164

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz