Север и рынок. 2018, № 5.

POTENTIALOF LOCALBUDGETSOF THERUSSIANEUROPEANNORTH: THEORETICALANDMETHODOLOGICALASPECTS M. A. Pechenskaya PhD (Econ.), Head of the Laboratory for the Study of Public Finance Development Problems, Senior Researcher Vologda Science Center of the Russian Academy of Sciences, Vologda Abstract . In the world practice the economic approach, which suggests that the state creates prerequisites for intensive development of various territories, taking into account their internal potential and the opportunities for its growth, is gaining momentum. Two important tasks are immediately actualized: the need to preserve the locomotives of growth and the reduction of interterritorial disproportions. A significant limitation of effective state regional policy in Russia is the lack of mechanisms that take into account qualitative differences in the conditions and opportunities of the territories. In the situation where Russian regions and municipalities are characterized by different levels of potential, degree of investment attractiveness, quality of life of the population, state instruments should not be universal. In this connection, the task of scientific substantiation of the differentiated nature of measures of state support for the territories is actualized. The issue of scientific assessment of the potential built in municipalities comes to the fore. The purpose of the article is to develop and approbate methodological tools for assessing the potential of local budgets. This goal determined the need for research in the theoretical aspects of the budgetary potential of the territories, designation and justification of the author's interpretation of the concept of "budget potential." The article has developed a methodology for estimating the budget potential of municipalities, which allows them to be ranked on the basis of an integral index. With the help of the proposed toolkit, the author assessed the budget potential of the municipalities of the Vologda region, one of the regions of the European North of Russia. Keywords : budget potential; municipalities; local government; northern territories; Northern macroregion; Russian European North; interbudgetary relations; state regional policy; local budget; sustainability; sustainable development; economic growth; modernization; differentiation. Ускорение экономического роста является одним из главных приоритетов российского государства. Особое значение при этом имеет пространственный аспект достижения этой цели, связанный с формированием условий для устойчивого развития территорий. Как отметили представители научно-экспертного совета при Председателе Совета Федерации, в настоящее время развитие федерализма, в первую очередь его налоговой, бюджетной и экономической составляющей, требует разработки и реализации отвечающей современным требованиям государственной региональной политики30. Они назвали стимулирование потенциала саморазвития регионов и муниципальных образований первоочередной задачей регионального и муниципального развития. В Концепции долгосрочного социально-экономического развития России до 2020 г. к важнейшим условиям решения социально-экономических задач и финансового обеспечения инновационного развития экономики муниципальных территорий отнесена устойчивость бюджетной системы. В то же время, по данным последнего мониторинга местных бюджетов за 2016 г., проводимого Министерством финансов России31, лишь в 11,8 % муниципальных образований доля дотаций в общем объеме доходов (за исключением субсидий) не превышает 5 %, а в 71,4 % муниципалитетов составила более 20 % (в том числе в 32,2 %— свыше 50 %). По нашим расчетам, если до реформирования в 2003 г. свыше 70 % расходов местных бюджетов Вологодской обл. обеспечивалось за счет налоговых и неналоговых доходов, то на 1 января 2018 г. данный показатель32снизился до 37 %. Теоретические аспекты исследования потенциала местных бюджетов Словарь русского языка С. И. Ожегова трактует термин «потенциал» как все имеющиеся возможности или средства в какой-то сфере, области либо степень мощности (военный, интеллектуальный потенциал и т. д.) [1]. Исходя из данного понимания, можно говорить о бюджетном 30Экономические, бюджетно-финансовые и налоговые основы федерализма // Аналитический вестник Совета Федерации. 2016. № 30 (629). 31Информация о результатах проведения мониторинга исполнения местных бюджетов и межбюджетных отношений в субъектах Российской Федерации на региональном и муниципальном уровнях за 2016 г. / М-во финансов РФ. М., 2017. URL: https://www.minfin.ru/common/upload/library/2017/06/main/Rezultaty_ provedeniya_monitoringa_mestnykh_budzhetov_za_2016_god-versiya_28.06.2017.pdf. 32 Рассчитано по данным отчетности Казначейства России (см.: http://www.roskazna.ru/ispolnenie- byudzhetov/konsolidirovannye-byudzhety-subektov/). 156

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz