Север и рынок. 2018, N 3.

A. N. Kiselenko Doctor of Sciences (Engineering), Doctor of Sciences (Economics), Head of the Transport Problems Laboratory Institute of Social-Economic and Energy Problems of the North of Komi Science Centre of Ural Branch of Russian Academy of Sciences, Syktyvkar, Russia P. A. Malashchuk PhD (Economics), Senior Researcher Institute of Social-Economic and Energy Problems of the North of Komi Science Centre of Ural Branch of Russian Academy of Sciences, Syktyvkar, Russia E. Yu. Sundukov PhD (Economics), Associate Professor, Senior Researcher Institute of Social-Economic and Energy Problems of the North of Komi Science Centre of Ural Branch of Russian Academy of Sciences, Syktyvkar, Russia I. V. Fomina Researcher Institute of Social-Economic and Energy Problems of the North of Komi Science Centre of Ural Branch of Russian Academy of Sciences, Syktyvkar, Russia TRANSPORT APPROACHES TO PORTS OF THE EUROPEAN AND URAL ARCTIC Abstract. The goods turnover of the Arctic ports of the European and Ural North and volumes of transportations along the Northern Sea Route grow in the process of strengthening the Russia’s presence in the Arctic. At the same time, the bottleneck of the Arctic transport system, which hinders its development, is the approaches to the northern seaports. The main cargo turnover of the seaports of the Western Arctic is provided by the ports: Murmansk, Kandalaksha, Arkhangelsk, Naryan-Mar, Varandey, Sabetta; therefore, the article considers transport approaches to the Murmansk and Arkhangelsk transport hubs, the ports of the White Sea, the Nenets Autonomous Okrug and the Ural North. The description of ports, their brief characteristics, their perspectives, reports, as well as aviation communications are given. The analysis of cargo turnover of the main seaports and volumes of transportations to the Northern Sea Route in comparison with the total cargo turnover of Russia’s seaports is carried out. It is shown that the main increase in the volume of cargo transportation along the Northern Sea Route in 2017 was obtained due to the shipment of oil from Novoportovskoye field. In order to ensure further growth of traffic volumes along the Northern Sea Route, it is necessary to attract new cargo flows. This will require additional investment in the development of transport approaches to the sea ports of the European and the Ural Arctic. Keywords: the Arctic, transport approaches, seaports, means of transport, Northern Sea Route. По мере усиления российского присутствия в Арктике растут грузооборот арктических портов Европейского и Приуральского Севера и объемы перевозок по Северному морскому пути (СМП), что показано в таблице 1. Основной грузооборот в Европейской и Приуральской Арктике (ЕиПА) обеспечивают порты: Мурманск, Кандалакша, Архангельск, Нарьян-Мар, Варандей, Сабетта. «Узким местом» Арктической транспортной системы, сдерживающим ее развитие, являются подходы к ней. Наличие транспортных подходов к арктическим морским портам на Европейском и Приуральском Севере показано в табл. 2. Согласно Стратегии1, порты Европейской и Приуральской Арктики можно условно разделить на три группы. К первой относятся порты Мурманск, Архангельск, Кандалакша, Онега с портопунктом Беломорск, имеющие железнодорожные подходы, связанные с транспортной системой страны. Ко второй - - порты, обслуживающие потребности нефте- и газодобывающих компаний такие, как Варандей. К третьей группе относятся остальные порты, которые расположены в местностях, где отсутствуют сухопутные коммуникации, и которые осуществляют перевалку грузов для обеспечения жизнедеятельности населенных пунктов, в которых они расположены. Их пропускная способность используется на 5-50 %, и предпосылок для увеличения грузовой базы и роста грузооборота нет. 1 Стратегия развития морской портовой инфраструктуры России до 2030 года (одобрена Морской коллегией при Правительстве РФ 28.09.2012 г.) // Справочно-правовая система «Консультант Плюс». 284 с. 13

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz