Север и рынок. 2017, N 1.

12.Batkibekov S. et. al. Ocenka nalogovogo potenciala regionov i raspredelenie finansovoj pomoshhi iz federal'nogo bjudzheta [Estimation of fiscal capacity of regions and distribution of financial aid from the federal budget]. Sovershenstvovanie mezhbjudzhetnyh otnoshenij v Rossii [Improvement of Interbudgetary Relations in Russia]. Moscow, Gaidar Institute, 2000, pp. 83-238. (In Russ.). 13.Nazarov V. Mezhdunarodnyj opyt jevoljucii metodik raspredelenija vyravnivajushhih transfertov [International experience the evolution of techniques distribution of equalization transfers]. (In Russ.). Available at: http://ssrn.com/abstract=2264208 or http://dx.doi.org/10.2139/ssm.2264208_(аccessed: 05.12.2016). 14. Smart M. Taxation and deadweight loss in a system of intergovernmental transfers. Canadian Journal o f Economics, 1998, vol. 31, no. 1, pp. 189-206. 15.Bucovetsky S. Insurance and incentive effects of transfers among regions: equity and efficiency. International Tax and Public Finance, 1997, vol. 4, issue 4, pp. 463-483. 16.Trunin I. Rekomendacii po povysheniju jeffektivnosti mezhbjudzhetnyh otnoshenij v Rossijskoj Federacii [Recommendations for improving the effectiveness of interbudgetary relations in the Russian Federation]. Bjudzhetnyj federalizm v Rossii: problemy, teorija, opyt [Fiscal Federalism in Russia: Problems, Theory and Experience]. Moscow, Gaidar Institute, 2001, pp. 162-208. (In Russ.). 17.Trunin I., Katamadze A., Nazarov V. Mezhbyudzhetnye otnosheniya i subnatsionalnye finansy [Interbudgetary relations and subnational finance]. Rossiyskaya ekonomika v 2004 godu. Tendentsii i perspektivy (Vypusk 26) [Russian Economy in 2004. Trends and Outlooks. Issue 26]. Moscow, Gaidar Institute, 2005, pp. 75-146. (In Russ.). 18.Gadzhiev Ju. A. Dinamika i faktory jekonomicheskogo rosta Respubliki Komi [Dynamics and factors of economic growth in the Komi Republic]. Materialy 5-j vserossijskoj nauchno-teoreticheskoj konferencii [Proceedings of the Fifth All-Russian Scientific-Theoretical Conference]. Syktyvkar, KRAGSiU, 2006, part 3, pp. 29-39. (In Russ.). 19.Dmitrieva T. E., Lazhentsev V. N. Aktualizatsiya problem razvitiya severnyh regionov [Actualization of the problem of development in the northern regions of Russia]. Sever Rossii: aktualnye problem razvitiya i gosudarstvennyy podhod k ih resheniyu [Russia’s North: Actual Problems of Development and the State Approach to Solving Them]. Moscow; Syktyvkar, 2012, pp. 7-14. (In Russ.). 20. Prostranstvennye i vremennye tendentsii sotsialno-ekonomicheskih protsessov na rossiyskom Severe [Spatial and temporal trends in socio-economic processes in the Russian North]. Moscow; Syktyvkar, 2012, 346 p. (In Russ.). 21. Klimanov V. V. Ob osnovah i instrumentah regionalnoy politiki [On the foundations and instruments of the regional policy]. ZhurnalNovoy ekonomicheskoy assotsiatsii [Journal of the New Economic Association], 2011, no. 10, pp. 161-163. (In Russ.). УДК 338.2:332.14 АНАЛИЗ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СУБЪЕКТОВ МАЛОГО И СРЕДНЕГО ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВА В МЕСТНОСТЯХ С ОСОБЫМИ КЛИМАТИЧЕСКИМИ УСЛОВИЯМИ Л. Л. Мосина, кандидат экономических наук, ведущий научный сотрудник ФГБУ «ВНИИ труда» Минтруда России, г. Москва, Россия Аннотация. Субъекты малого и среднего предпринимательства в настоящее время являются неотъемлемой частью рыночной экономики России и её регионов. Их развитию государство уделяет повышенное внимание. В данной статье рассмотрены изменения в нормативно-правовом регулировании деятельности субъектов малого и среднего предпринимательства, в частности в Налоговом кодексе РФ, который устанавливает льготные режимы налогообложения, в Федеральном законе от 24.07.2007 г. № 209-ФЗ, предусматривающем основные принципы государственной экономической политики содействия развитию субъектов малого и среднего предпринимательства и в ряде других подзаконных нормативных правовых актов. Кроме того, проведён анализ показателей деятельности субъектов малого и среднего предпринимательства в районах Крайнего Севера и приравненных к ним местностях, а также в южных регионах Сибири и Дальнего Востока и в регионах, где применяются только районные коэффициенты. Проведенный анализ в определённой мере характеризует экономическую ситуацию в районах с особыми 35

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz