Север и рынок. 2016, N 4.

THE PHENOMENON OF THE ARCTIC SCHOOL OF REGIONAL STUDIES: INSTITUTE FOR ECONOMIC STUDIES OF THE KOLA SCIENCE CENTRE OF THE RAS A. N. Pilyasov, Dr. Sc. (Geography), Professor, Director Centre for Economy of the North and the Arctic, SOPS-VAVT, Moscow, Russia Abstract. The paper, using the example of the Institute for Economic Studies of the KSC of the RAS, which in 2016 celebrated its 30th anniversary, substantiates the specifics of the Arctic school of regional studies. For this the scientometric indicators of the Institute’s work are compared with the indicators of its nearest neighbors located in the North: the Institute of Economics of the Karelian Science Centre of the RAS in Petrozavodsk and the Institute of Socio-Economic and Energy Problems of the North of the Komi Science Centre of the Ural Branch of the RAS in Syktyvkar. The Arctic school is characterized by greater openness in comparison with the northern centers, which is manifested in the active entry into international and inter-regional research networks, projects, joint authorship teams in publications. This conclusion is confirmed as a result of bibliometric analysis of works of the last three directors of the Institute for Economic Studies of the KSC of the RAS. The specificity of organizing research in the Arctic school is in a large-scale involvement of specialists from the Central Russia in the research teams, collective monographs, as well as in the staff of the Institute on the terms of combining jobs. Another feature that distinguishes the Arctic regional school studies from the northern ones is the skills of interdisciplinarity, which the creative “core” of scientists possesses. The basic features of the Arctic school themes compared with the northern analogs are as follows: adaptation to the research themes of foreign research partners in the Arctic; the marine theme (the Northern Sea Route, resource projects on the Arctic shelf, deliveries of cargo to the North by the Arctic Seas, and others), which in the last 25 years has significantly expanded, deepened and complicated in the work of the Institute; studies of the corporate industry and behavior of the Arctic corporations, single-industry towns and corporate social responsibility; issues of aggregation of civil and defense activities. All the works of the Arctic schools touch upon the theme of risk and uncertainty in the socio-economic development of the Arctic. The concrete directions for further strengthening of the Arctic-related issues in the work of the Institute have been proposed: conceptual and applied understanding of the new phenomena of urbanization of the Arctic, the Arctic innovative (new) industrialization, and the Arctic corporation. Keywords: Institute for Economic Studies of the Kola Science Centre of the RAS, the North, the Arctic, the Arctic school of regional studies, international research cooperation, interdisciplinarity. Введение Три десятилетия назад в Апатитах был создан Институт экономических проблем Кольского научного центра Академии наук СССР (теперь Российской академии наук). Длительный по заполярным меркам период существования этого Института, названного именем своего основателя — Г. П. Лузина, дает нам уникальную возможность максимально рельефно и предметно вычленить арктическую специфику его исследовательской деятельности в результате сопоставления с соседними региональными институтами, расположенными на Европейском Севере России — в Петрозаводске и Сыктывкаре. Такой подход вполне оправдан, во-первых, потому что между тремя институтами существуют многолетние прочные партнерские связи, созданные еще в советское время; во-вторых, потому что именно в последние 20-25 лет происходит постепенная дивергенция / расхождение тематики арктического Института экономических проблем от северных — Института экономики Карельского научного центра РАН и Института социально-экономических и энергетических проблем Севера Коми научного центра Уральского отделения РАН. И это происходит на фоне общего разграничения Арктики от Севера, которое наблюдается в России в последние годы. Можно сказать, что эксперимент по вычленению арктической специфичности поставлен самой жизнью, и наша задача — уловить эти тенденции в исследовательской деятельности конкретного регионального экономического института'. Лузинский институт — исключительно благодатный объект исследования для всех желающих максимально рельефно определить специфические черты арктической школы региональной науки не только в России, но и в мире. Ведь основные зарубежные научные центры изучения Арктики, расположенные в самой Арктике, находятся при университетах (например в Университете Тромсе, Университете Лапландии в Рованиеми, Университете в Бергене и т. д.). Поэтому содержание 1 Возникающий региональный экономический центр при Северном (Арктическом) федеральном университете в Архангельске не стал объектом нашего анализа, во-первых, по причинам своей исключительной молодости; во-вторых, ввиду того что его университетский статус нарушает общую линию нашего сравнения именно соседних академических исследовательских институтов. 22

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz