Мурманшельфинфо. 2017, № 2.
типа — устойчивость откоса образуемой территории и защиты береговой линии от ледовых и волновых воздействий. На со зданной таким образом территории и стро илось основание технологической эстакады для размещения системы отгрузки СПГ и ГК в транспортные суда. Строительство ЛЗС, кроме образования территорий, включало устройство щебе ночных дренажных призм, установку ан керных тяг, сооружение противоледового железобетонного пояса и обустройство монолитного железобетонного ростверка. Такая конструкция обеспечивает восприя тие нагрузок ото льда до 280 т на п.м. Дли на ДЗС достигает 1270 м, а общая металло емкость защитных конструкций — более 40 тыс. т. Также в рамках проекта были построены два технологических причала, предназна ченных для отгрузки СПГ и ГК на швартую щиеся к ним газовозы и танкеры. Работы по проекту близятся к заверше нию. Так, уже прошлом году было заверше но строительство площадок автоматизиро ванного радиотехнического поста системы управления движением судов, технологи ческой эстакады и причалов для отгрузки СПГ. Ледозащитные же сооружения долж ны быть сданы в первом квартале 2018 года. Несмотря на то, что до полного заверше ния проекта есть еще немного времени, Са- бетта уже сегодня считается опорным пор том в инфраструктуре Северного морского пути. И с каждым годом его значимость бу дет только возрастать. У Сабетты есть все необходимое, чтобы в течение 10 лет стать крупнейшим грузовым портом, через кото рый будут осуществляться поставки по всем направлениям. ■ ity of the created territory and plot protection against destruction under the influence of external factors. But the shore protection of sloping type ensured stability of the slope of the created territory and shoreline protection against ice and wave actions. So, the territo ry created in such a way served as a basis for construction of the process rack foundation for LNG and gas condensate shipment to the transport vessels. Besides territory creation, construction of the ice barriers also comprised arrangement of macadam stone drains, mounting of tie rods, construction of the ice-protective reinforced concrete belt, and arrangement of cast-in-situ reinforced concrete raft. Such a facility will en sure accommodation of ice loads of up to 280 tonnes per linear metre. The ice barrier length makes 1,270 metres and the aggregate specif ic quality of metal per protective structures is more than 40 thousand tonnes. Besides this, there were also built two pro cess berths within the project framework, for the purpose of LNG and gas condensate ship ment to the gas vessels and tankers mooring thereto. The project works are nearing their comple tion. So, construction of the process rack and LNG shipment berths was completed in the past year. As for the ice barriers and automat ed radar post sites of the vessel motion control system, they have to be commissioned in Q1 2018. Although there is some time before full pro ject completion, Sabetta is now considered to be a back-up port in the Northern Sea Route infrastructure. And its significance will be only increasing from year to year. Sabetta has everything necessary for the becoming the largest cargo port in 10 years, with the deliver ies carried on in all directions. ■ 34 Октябрь, 2017 • №2(30) • МурманшельфИнфо
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz