Мурманшельфинфо. 2017, № 2.

водстрой» должен был построить основание технологической эстакады перегрузочного комплекса СПГ и ГК. Работы по строитель ­ ству ледозащитных сооружений акватории начались после подписания в 2015 году распоряжения Правительства РФ об опре ­ делении «Межрегионтрубопроводстроя» на двухлетний период единственным испол ­ нителем работ по строительству основных объектов морского порта Сабетта в составе северо-западного ледозащитного сооруже ­ ния, юго-восточного ледозащитного соору ­ жения и площадок автоматизированного ра ­ диотехнического поста системы управления движением судов. Северо-западное и юго-восточное ледо ­ защитные сооружения (ЛЗС) предназначе ­ ны для защиты морского порта от движе ­ ния льдов при осенне-весеннем ледоходе, а также в зимний период. Они защищают непосредственно технологические причалы, с которых будут вестись морские грузовые операции по отгрузке СПГ и газового кон ­ денсата. Сооружения выполнены на основе сложных конструктивных инженерно-техни ­ ческих решений. В рамках контракта на постройку кон ­ струкции корневой части юго-восточного ледозащитного сооружения (ЮВЛЗС) был об ­ разован искусственный земельный участок и проведено его берегоукрепление. МРТС применило берегоукрепление двух типов. Вертикальный тип обеспечил устойчивость образуемой территории и защиту участка от разрушения под воздействием внеш ­ них условий. Берегоукрепление откосного Federal Agency for Maritime and River Transport of Russia in 2014-2019 and aimed to construc ­ tion of the main facilities of Sabetta Sea Port as a part of the south-eastern ice barrier (the root section thereof was within the limits of artificial land plot with shore protection facilities). And it was September 2014 when there was signed a contract with Yamal LNG Company, according to which Mezhregiontruboprovodstroy had to build the base of the process rack of LNG and gas condensate handling complex. The works on ice barriers construction in those water are ­ as started after there was signed an ordinance of the Government of the Russian Federation on assigning Mezhregiontruboprovodstroy Company as the only two-year executor of works on construction of the main facilities of Sabetta Sea Port as a part of the north-western and south-eastern ice barriers and automated radar post sites of the vessel motion control system, in 2015. The north-western and south-eastern ice bar ­ riers are aimed to protect the sea port against ice flow during autumn and spring ice drift and, as well, during the wintertime. Such barriers protect right the process berths, wherefrom the sea cargo operations on LNG and gas con ­ densate shipment will be realised. These barri ­ ers are made based on sophisticated construc ­ tive engineering and technical solutions. An artificial land plot was created and the shores thereof were protected within the framework of the contract for construction of root area facilities of the south-eastern ice barrier. There MRTS used shore protection of two types. The vertical one ensured the stabil- October, 2017 • №2(30) • MurmanshelfInfo 33

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz