Мурманшельфинфо. 2017, № 2.

В 2016 году по Северному морскому пути было перевезено лишь 7,3 млн тонн грузов. Даже несмотря на то, что динамика роста объемов грузоперевозок позитивна (а речь идет о росте на 65% за последний год), до действительно серьезных показателей еще далеко. Драйверов, которые могут повлиять на объем грузоперевозок по Северному мор ­ скому пути, достаточно много. Одним из них должно стать возобновление строительства системы военных городков в зоне Крайнего Севера. Уже сейчас такие проекты позволя ­ ют увеличить военные грузоперевозки на 10-15% в год — это доставка и строительных материалов, и других, необходимых для обе ­ спечения жизни в этих населенных пунктах, товаров. Важным стимулом для развития Севмор- пути должна стать и добыча углеводородов на шельфовых месторождениях. По подсче ­ там экспертов USGS, запасы углеводородов в Западно-Сибирском нефтегазоносном бассейне составляют около 3,6 млрд барр. нефти, 18,4 трлн куб. м газа и 20 млрд барр. газоконденсата. Правда, здесь зависимость обоюдная: без развития транспортного ко ­ ридора добыча на шельфе может оказаться экономически неэффективной, а без грузов для нужд добывающих компаний грузообо ­ рот Северного морского пути будет расти медленнее. Как отмечают эксперты, еще одним стиму ­ лом для развития Севморпути должно стать появление атомного ледокольного флота, который сможет обеспечить круглогодич ­ ную навигацию. Этот проект в России уже активно реализуется и такие ледоколы стро ­ ятся. Также необходимо появление специа ­ лизированного контейнерного перевозчика, в арсенале которого будут контейнеровозы ледового класса. Однако без строительства крупного пор ­ та в Арктике развитие Северного морско ­ го пути было бы просто невозможным, по ­ скольку ледоколам и контейнеровозам в том числе необходима опорная база. Именно та ­ ким портом стала Сабетта, строительство ко ­ торой уже почти завершено «МРТС». Несмотря на то, что «МРТС» пока толь ­ ко готовится к сдаче заказчику ледоза ­ щитных сооружений и необходимых для on the Northern Sea Route in 2016. Although the dynamics of growth of the cargo carriage volumes is really positive (we are speaking now about 65% growth during the last year), it is quite far from really major indicators. There are enough drivers that may have an influence on the cargo carriage volume on the Northern Sea Route. One of them must be ­ come recommencement of construction of the military towns system in the Extreme North area. Even now such projects allow to increase military cargo carriages by 10 to 15% per year. This includes delivery of construction materi ­ als and other goods required for life support in such localities. An important incitement to development of the Northern Sea Route shall also become hy ­ drocarbon production in the offshore fields. As the USGS experts have calculated, the hydro ­ carbon reserves in the West Siberian oil and gas basin make circa 3.6 billion barrels of oil, 18.4 trillion cubic metres of gas and 20 billion bar ­ rels of gas condensate. But, to say the truth, this correlation is bilateral: if no transport corridor is developed, offshore production may become economically inefficient; but if there are no cargoes for the needs of producing companies, the cargo turnover of the Northern Sea Route will be increasing more slowly. As the experts have noted, another incite ­ ment to development of the Northern Sea Route shall also become appearance of a nu ­ clear icebreaking fleet that will be able to en ­ sure year-round navigation. This project is now actively realised in Russia and such icebreakers are built now. There is also a need for a special container-type carrier comprising, besides oth ­ ers, container vessels of ice class. However, development of the Northern Sea Route would not be possible without construc ­ tion of a large Arctic port, because icebreakers and container-type carriers need, besides oth ­ ers, a resting base. Sabetta Port has become namely such a base and MRTS has almost com ­ pleted construction thereof. Although MRTS is now only preparing to commission to the customer the ice barriers and other hydro-technical objects required for port functioning, Sabetta has been actively used now. Moreover, many things happen here for the first time. For instance, in March 2017 the port received the first liquefied gas tanker 30 Октябрь, 2017 • №2(30) • МурманшельфИнфо

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz