Мурманшельфинфо. 2016, № 1.
fil Сегодня реализуется целый ряд современных проектов в области строительства ледоколов для Российской Федерации. Все они ведутся с учетомтехническихтребований Регистра.Так, на российских верфях на класс PC строятся самые большие и самые мощные в мире 60-мегаватт- ные атомные ледоколы, которые смогут преодо левать лед толщиной до 3 м, работать как на глу бокой воде,так и на более мелководныхучастках в устьях сибирских рек. В 2017 году планируется завершить строительство 25-мегаваттного ди- зель-электрического ледокола нового поколе ния. В финальной стадии постройки находится и серия из трех ледоколов проекта 21900 М. Одним из наиболее интересных проектов при участии Регистра сегодня является строи тельство многофункциональных ледокольных судов обеспечения, предназначенных для об служивания Новопортовского месторождения (проект IBSV01). В настоящий момент эти суда не имеют аналогов в мире. Высокий ледовый класс (Icebreaker8), хорошая маневренность, обеспе чиваемая тремя винторулевыми колонками, сравнительно небольшая осадка и оборудова ние, спроектированное для эксплуатации при температуре до - 50 С, позволят им максимально эффективно осуществлять операции в тяжелых условиях предполагаемого района эксплуата ции. В области технического наблюдения за постройкой ледокольных судов Регистр эф фективно сотрудничает и с зарубежными верфями. По правилам Регистра суда аркти ческого класса построены в Китае и Сингапу ре. В Германии в конце 2015 года завершено requirements. At the Russian shipyards the largest and most powerful in the world of 60-megawatt nuclear icebreakers are being built for the RS class, are able to overcome up to 3 m thick level ice and can operate at deep water as well as at more shallow areas in the mouths of Siberian rivers. The construction of the 25 megawatt new generation diesel-electric icebreakers is planned to be finished in 2017. The series of three icebreakers Project 21900 M is at the final stage of construction. Nowadays one ofthe most outstanding projects with participation of the RS is the construction of multifunctional icebreaking supply vessels, designed to operate at Novoportovskoye field (project IBSV01). These vessels don't have any analogues in the world at the moment. The high ice class (Icebreaker8), good maneuverability provided by three rudder propellers, a relatively shallow draft and equipment designed to operate at temperatures as low as - 50 0 C, allow them to cope with severe conditions of this area. RS effectively cooperates with foreign shipyards in the field of survey during construction of icebreaking ships. Ships ofthe Arctic class in were built under the RS rules in China and Singapore. In Germany, at the end of 2015 the construction of innovative icebreaking rescue vessels Murman and Beringov Proliv- the first rescuers of such a high ice class (Icebreaker6) was completed. A good example of positive experience during cooperation of RS and Finnish experts: the lead icebreaking supply vessel project 71014 for the Sakhalin-2 project which is currently beeing constructed atthe Arctech Helsinki Shipyard, owned by USC (the United Shipbuilding Corporation) and three icebreaking multifunctional April, 2016 • №1 (27) • Murmanshelflnfo 25
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz