МурманшельфИнфо. 2015, N 1 (26).

ционная экономика, энергоээфективность и устойчивое развитие. Это позволит осу­ ществить реализацию всех программ3 по нивелированию социально-экономических различий регионов и сосредоточить феде­ ральную помощь на развитых регионах, ко­ торые должны превратиться в «локомотивы роста». Именно эти регионы имеют все пер­ спективы для запуска процесса инноваци­ онного развития, который требует создания всего комплекса производств по перера­ ботке природных и морских ресурсов, вне­ дрения ряда инновационных технологий по всей цепочке формирования добавленной стоимости. Под природными ресурсами подразуме­ ваются в первую очередь углеводороды шельфа и прилегающей суши — как одно из фундаментальных условий устойчивого раз­ вития Арктической зоны. Однако, при наращивании добычи ресур­ сов Севера и, прежде всего, минеральных и топливно-энергетических, прежние эконо­ мические и социальные методы уже не го­ дятся. Более приемлемо компромиссное ре­ шение, где наряду с главной целью развития хозяйства Севера (удовлетворение потреб­ ностей страны и экспорта в ресурсах), са­ мостоятельное значение должны получать такие инновационно важные приоритеты, как обеспечение экологической безопас­ ности на практическом уровне, сохранение арктических экосистем, использование тер- 3* Постановление Правительства РФ от 21 апреля 2014 г. N Збб «Об утверждении госу­ дарственной программы Российской Федерации «Социально-экономическое развитие Арктической зоны Российской Федерации на период до 2020 года»5 мая 2014 http:// www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70544266/#1000 economical and social methods are not good. The compromise solution is more suitable where along w ith the main goal for developmen t o f the Northern household to fulfill the State and export needs w ith resources, such impo rtan t innovation priorities as assistance o f ecology safety on the practical level, preservation o f Arctic ecosystems, usage o f the Northern territories for tourism purposes, establishment o f the National park and etc. shall receive the self-dependent meaning. Development o f the fishery industry will help to ensure the priority access for indigenous people to the aquatic bio-resources and the imp lementation o f the ir leg itimate rights to preserve the au thentic mode o f life. Although local experience o f economic developmen t o f the Northern coastal areas cannot be considered wealthy in terms o f econom ic efficiency, bu t it is a longstanding and traditional. And existing production and transport and communication infrastructure requires recovery and fu rther developmen t based on new technology, where textile, clothing and foo twear industry, agriculture, food industry, including fish processing on the coast which have the alternative possibility o f imp lem en ta tion , also could have the separate directions o f activities. In addition to above, "northern" specific character o f the developmen t process opens possibilities for ad justment o f imp lemen ta tion goals o f mineral resources sector potential directed to the modern ization o f social "green" economy where deve lopmen t o f IT to cope w ith serious arrearage o f telecommun ication and internet technologies in the Arctic to support state standards o f basic education, medicine, state and municipal services w ith in the online government, construction o f communication connections in the Arctic in order to connect the telecommun ication and transmission systems o f Russian Federation. Upon tha t, it is impo rtan t to realize tha t along w ith modern ization o f traditional trade and agriculture, the developmen t o f new industrial productions (biomedical industry, fur and leather industry) is promising. Solution o f these tasks requires the economic 20 Ноябрь, 2015 • №1 (26) • Мурманшельфинфо

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz