МурманшельфИнфо. 2015, N 1 (26).

• комплексное социально-экономиче­ ское развитие Арктической зоны Рос­ сийской Федерации; • развитие науки и технологий; • создание современной информаци­ онно-телекоммуникационной инфра­ структуры; • обеспечение экологической безопас­ ности; • международное сотрудничество в Ар ­ ктике. Достижение устойчивого и сбалансиро­ ванного развития этой сложной территории зависит от формирования так называемой «правильной» экономики , где комплексная региональная экономическая система, пред­ полагает наличие таких отраслей и видов де­ ятельности, которые не только обслуживают и удовлетворяют потребности базовых от­ раслей и населения, но и на инновацион­ ном уровне поддерживают функционирова­ ние систем и объектов производственной, рыночной и социальной инфраструктуры. В этом контексте, ввиду крайней степени износа существующей северной инфра­ структуры, по отдельным направлениям госпрограммы2 предусмотрена модерниза­ ция ряда отраслей хозяйственного комплек­ са, прилегающих к трассе Севморпути, пре­ жде всего, транспортной системы, системы управления коммуникацией и оборонной инфраструктуры. Начало XXI века, который войдет в исто­ рию как «век океана», ознаменовалось по­ вышенным интересом мирового сообще­ ства к освоению морского пространства не столько в геополитическом, сколько в ге- оэкономическом аспекте. Для российской Арктики последние 15 лет двадцать первого века стали действительно особенно знако ­ выми. Модернизация, предложенная в госу­ дарственной программе развития Россий­ ского Севера, становится инновационным путем преодоления неоднородности эко ­ номического пространства северных при ­ брежных территорий через геоустойчивость и мега проектирование. В основе главного стратегического направления выступает концепция триединства: «зеленая» иннова- 2 •Постановление Правительства РФ от 21 апреля 2014 г. N 366 «Об утверждении госу­ дарственной программы Российской Федерации «Социально-экономическое развитие Арктической зоны Российской Федерации на период до 2020 года» 5мая 2014 http:// www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70544266/#1000 "right" economy, where complex regional econom ic system stipulates availability o f such branches and types o f activities, which not only serve and mee t the demands o f the basic branches and the population, bu t also, on the innovation level render support to functioning o f the systems and objects o f production, market and social infrastructure. In this context, due to the ex treme level o f deterioration o f the existing northern infrastructure, modernization o f separate branches o f econom ic complex is meant in some directions o f the state program2, especially, regarding the branches, close to the Northern Sea Route and here w e speak about transport system ,communication managemen t system and defense infrastructure. Beginning o f the XXI century, which will be remembered fu rther on as the "Age o f the Ocean", was marked by the increased interest o f the world commun ity towards deve lopmen t o f sea space not only in geo political, bu t in geo econom ic aspect. Recent 15 years o f the XXI century has become really significant. Modernization, offered in the state deve lopmen t program o f the Russian North is becoming an innovation way to overcome inhomogene ity o f econom ic space o f the northern coastal territories via geological stability and mega eng ineering .The basis o f key strategic direction lays concept o f trinity: |green" innovation economy, energy efficiency and sustainable development. It allows im p lem en t all programs3, leveling social and econom ic differences o f the regions and focus federal aid on developed regions, which should turn into "growth engines". These very regions have all prospects to launch the process o f innovation development, which needs creation o f the who le complex o f production on reprocessing o f natural and sea resources, introduction o f set o f innovation technologies alone the chain o f form ing added value. Under the natural resources we mean, in the first place, hydrocarbons o f the shelf and ad junct area. It is one o f the fundamental conditions o f the sustainable developmen t o f the Arctic zone. However, wh ile advancing the developm en t o f the Northern resources, the mineral and fuel and power resources, in the first place, former 2 •Decree ofthe Government of the RF from 21 ofApril 2014 N 366 "Regarding approval of state program of the Russian Federation "Social and economic development of the Arctic zone of the Russian Federation for the period up to 2020" 5th of May 2014 http://www.garant ru/products/ipo/prime/doc/70544266/#1000 3 •Several programming governmental documents were developed, following this objective: Basis of state policy in the Arctic, Strategy of sea activities development. Concept of development of fishery industry, Energy strategy, etc Besides that each subject ofthe federation has long-term Strategy of social and economic development. November, 2015 • №1 (26) • Murmanshelfinfo 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz