МурманшельфИнфо. 2015, N 1 (26).
чают в себя ее экономический базис и идею единого экономического пространства. Этого требует новый смысл международ ной безопасности, поскольку стабильность межгосударственных отношений не достиг нута, а региональная конфликтогенность в Арктике не снижена. В последнее время все больше россий ских ученых пытаются найти для России но вые приоритеты и обосновать новые пути развития. А тема Арктики последние десяти летия вообще не сходит со страниц научных изданий и публикаций в СМИ. Здесь многие видят спасение России в устойчивом разви тии северных территорий, именно в Поляр но-Североширотном регионе России. Поэтому возникает закономерный вопрос — какой компонент северных ресурсов ста нет очередной доминантой, и какие принци пы устойчивого развития прибрежных зон могут изменить структуру и динамику север ного потенциала? Ведь приморские территории это не только сосредоточение всех отраслей мо рехозяйственной деятельности, которые рассматриваются для прибрежной зоны в целом. Это территория сложной структур ной организации с сочетанием объектив ной диспропорции в территориально-от раслевом и производственно-ресурсном потенциале. Для каждого региона здесь свои внутренние, межрегиональные, ми рохозяйственные и глобальные факторы развития. Это и природные ресурсы и сама территория Севера России, которые всег да были предметом хозяйственного и ге ополитического интереса приполярных государств, а также мирохозяйственного и геостратегического интереса стран миро вого сообщества. Исходя из позиций концепции геостра тегического развития приморских тер риторий необходимо признать, что для устойчивого социально-экономического развития и использования ресурсов при брежных территорий, которые в Арктиче ском региональном направлении включают часть суши (Мурманская область, Республи ка Карелия, Архангельская область, Ненец кий автономный округ и Ямало-Ненецкий автономный округ, часть Сибирского Феде рального округа (Таймырский (Долгано-Не- нецкий) автономный округ) и северные районы Дальневосточного Федерального округа (Республику Саха-Якутия и Чукот ский автономный округ) и часть моря — by the new sense o f international security, as stability o f interstate relations is not achieved, and regional conflictogen ity in the Arctic was not reduced. Recently, more and more Russian scientists try to find new priorities and developmen t ways for Russia. And the "Arctic topic" is on top pages o f scientific publications and editions in the mass media. Salvation o f Russia is seen here via sustainable developmen t o f the northern territories in Polar Northern region o f Russia. That is why naturally de term ined question appears - which componen t o f the northern resources will become keynote and which principles o f sustainable developmen t o f the coastal zones can change the structure and dynam ic o f the northern potential? As sea territories is not just the concentration o f all branches o f marine economy activities, which are usually discussed for the sea zone in general. This is the territory o f complicated structural organization in combination w ith the objective disproportion in territorial - b ran -h and production - resource potential. Each region has own internal, interregional, micro econom ic and global developmen t factors. These are both natural resources and the territory o f the Northern Russia, which have always been the subject for econom ic and geopolitical interest o f Northern, as well as always attracted microeconomic and geo strategic interest o f the world commun ity countries. On the basis o f the position o f concept o f geo strategic developmen t o f the sea territories, it is needed to adm it tha t it is needed to solve tw o main tasks to achieve sustainable social and econom ic developmen t and use o f resources on the coastal territories, which include part o f land area (the Murmansk region, Karelia Republic, Archangelsk region, Nenets autonomous region and Yamal-nenets Autonomous Okrug, part o f Siberian Federal district (Taimyr (Dolgan-Nenets autonomous okrug) and northers areas o f Far East Federal District (Republic Sakha-Yakutia and the Chukotka Autonomous Region) and the part o f sea - sea zone o f the Barents, W h ite and other Arctic Seas along the Northern Sea Route.These tasks are - re-thinking o f innovation vector o f Russian econom ic policy under this strong and close econom ic interaction o f the sea territories and imp lementa tion o f geo ecological tasks: stabilizing the population due to formation o f developed economy and com fortable life environment. In o the r words there is need for November, 2015 • №1 (26) • Murmanshelfinfo 17
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz