МурманшельфИнфо. 2010, N 2 (11).
среды в районах транспортировки. В морях Арктического шельфа должны быть опреде- лены и являться обязательными для следования всеми танкерами фиксированные маршруты транспортиров- ки углеводородного сырья. Данные маршруты должны быть установлены на достаточном расстоянии от бере- га, что позволит избежать негативного воздействия на прибрежные территории, наиболее ценные и уязвимые с точки зрения биоразнообразия (места нереста рыбы и гнездования птиц). Отдаленность путей транспортиров- ки углеводородов от побережья позволит предотвратить немедленное попадание нефти и нефтепродуктов на по- бережье и обеспечит временное преимущество для реа- гирования спасательных служб в случае разлива нефти. Также необходимо совершенствование системы монито- ринга и контроля над техническим состоянием трубопро- водной системы. Прогнозируемое наращивание объёмов транспортных операций будет неизбежно опережать развитие регио- нальной системы ликвидации аварийных разливов нефти. В настоящее время система аварийного реагирова- ния характеризуется моральным и физическим старени- ем судов и специального оборудования, удаленностью базирования аварийных сил, отсутствием современных средств обнаружения, контроля, прогноза поведения аварийных разливов нефти, дефицитом средств для за- щиты и очистки побережья и др. Спасательные службы, обеспечивающие ликвидацию аварийных разливов нефти, как правило, не обладают достаточным техническим обеспечением и финанси- рованием, что приводит к низкому уровню проведения ликвидационных работ при разливах нефти. Кроме этого были сокращены специализированные морские инспек- ции, занимающиеся охраной морской среды. Правительство и нефтегазовые компании должны обе- спечить лучшее планирование для предотвращения и ликвидации аварийных разливов нефти (утечек газа) при добыче и транспортировке углеводородного сырья на Арктическом шельфе. В стратегии защиты окружающей среды от нефтяно- го загрязнения приоритет должен быть отдан мерам по предупреждению разливов нефти и нефтепродуктов. Должна быть создана общая база данных для сбора ин- формации о нефтяных танкерах и газовозах, курсирую- щих в морях Арктического шельфа, а главное о качестве и количестве перевозмых углеводородных ресурсов. Это позволит обеспечить своевременное оповещение и эффективное реагирование в случае аварии. По всему маршруту следования танкеров должна быть обеспечена возможность своевременной буксировки судна в случае отказа на нём двигателя. Законодательная система, регулирующая режим не- дропользования и экологическую безопасность на Ар- ктическом шельфе, на данный момент не совершенна. Нормативная база противоречивая, громоздкая и в то же время не достаточная (не полная). Это не позво- ляет установить эффективный правовой контроль над деятельностью нефтегазовых компаний и даёт им воз- можность избежать ответственности за экологические правонарушения. «Беллона» считает необходимым восстановление of pipeline accidents. When new pipelines are designed no regulations are applied to establish their operational lifespans. That enables operating companies to use oil pipelines indefinitely and resort to minimal upgrades only. Furthermore, main pipelines are among those rare engineering structures that are not subjected to real-life operational load simulations under industrial tests which aggravates the risk of accidents they will sustain, especially during the first years of operation. In tanker deliveries, the high environmental hazards of hydrocarbon transport are the result of the deplorable state of the tankers and the absence of an efficient regulatory system or control over their operation. There has been a significant increase in the number of single- hull tankers operated in Russia which - since they have been phased out on international routes - are used on Russian inland waterways, exacerbating considerably the risk of oil spills. There exists at present no distinct system to apply when determining routes for tankers carrying oil products. Their routes are chosen based on available water depths and natural climatic conditions, i.e. weather patterns. These factors all contribute to a more substantial risk of water pollution in the regions open to oil transport traffic. Fixed hydrocarbon transport routes must be determined and enforced for universal use by tankers operated in the Arctic seas. These routes have to be established at a considerable distance from the shore so as to prevent the negative impact of an accident on the shoreline territories - the most invaluable and most susceptible to harm from the point of view of biodiversity, as these are areas of fish spawning and bird nesting. Keeping oil tanker traffic away from the shore will help avoid the immediate pollution of the shoreline with oil and oil products if an accident takes place and ensure the advantage of a head start for first- response services when they arrive to tackle the spill. An improved monitoring system and a reinforced control over the technical condition of the pipelines are also required. The anticipated boost in oil transport operations will inevitably outpace the development of regional oil-spill first-response networks. Today, the system of response to oil transport accidents is represented by vessels and equipment that are morally and physically aged, personnel and technological emergency resources that are deployed too far away, means of shoreline territory protection and clean-up that are in short supply, and up-to-date equipment to detect, control and prognosticate emergency oil spills that is simply missing. First response services that are created to handle an emergency oil spill do not, as a rule, have sufficient technological equipment and lack funding which leads to a low quality of works undertaken when containing and cleaning up spills. Furthermore, the specialised marine inspection units that used to have the responsibility of protecting the marine environment, have been disbanded, and their functions relegated to the Russian Navy which has never demonstrated a particular concern for the environment in any of its activities. The Russian government and oil and gas companies must introduce better planning into the work aimed at preventing and responding to emergency oil spills or gas leaks in hydrocarbon production and transport on the Arctic shelf. The country’s strategy of protecting the environment from oil pollution must be prioritised toward measures of prevention against spills of oil and oil products. A comprehensive database needs to be created that will collect information on oil tankers and gas carriers operating in the seas of the Arctic shelf. This will help build an efficient alert and response system to ensure timely emergency actions during an accident. The option of towing a vessel immediately if its engines shut down has to be provided everywhere along the established tanker transport routes. The legislative system responsible for regulating the use of the subsurface and ecological safety on the Arctic shelf is in want of improvement. June 2010 № 2 (11) MurmanshelfInfo 4 9
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz