МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).

- WILSON ASA is a short sea company working hand in hand with major players within the Norwegian and European industry. Today the fleet consists of 107 vessels ranging from 1,500 – 10,000 dwt whereof 75 are owned by the Wilson group. The number of owned vessels in our fleet places us among the largest shipping operators within the European short sea segment. One of the company’s main strategies is to work through long-term and mutually beneficial contracts of affreightment. As a result of this, some of Wilson’s customer relationships have lasted for more than 50 years. Historically, the company’s contract coverage has been about 70% expressed in share of sailing days. The Wilson fleet operates mainly in Europe, including ports in Baltic, Murmansk, Arkhangelsk and the Mediterranean. Occasionally the vessels transport cargo transatlantic. Through effective combination of contracts of affreightment and spot cargoes the Wilson fleet had an average fleet utilization of 87% in 2008. This level of optimisation gives Wilson the possibility to provide customers with competitive freight rates. Some of the company’s largest customers are: Elkem, Yara, Hydro Aluminium, North Cape Minerals, Fesil, Omya, Statoil, etc. In Russia there has been cooperation with producers of non-ferrous metals, iron ore pellets, coal, apatite, scrap, etc. since 1998. Wilson’s operates in the short sea shipping sector mainly using dry cargo vessels but the company also operates some system-, multipurpose-, selfdischarging- and container vessels. Bergen Shipping Chartering AS is one Wilson’s daughter companies. They operate 12 selfdischarging vessels in the size 1,200 – 6,000 dwt. The vessels are equipped with excavator on deck for easy, fast and cost saving selfdischarge of different kinds of bulk cargoes. All operations are fully performed by Наши основные клиенты – это крупнейшие компании Ев- ропы такие, как «Элкем», «Яра», «Гидро Алюминиум», «Норд Кей Минералс», «Фесил», «Статойл», «Омия» и другие. Мы работаем с российскими компаниями и произво- дителями с 1998 года и перевозим такие грузы, как ме- талл, уголь, апатитовый концентрат, металлолом, желе- зорудные окатыши и другие. В сегменте ближнего плавания компания в основном оперирует судами для перевозки навалочных и гене- ральных грузов. В то же время в оперировании у нас на- ходится большое количество многоцелевых самовыгру- жающихся системных и контейнерных судов. Одна из дочерних компаний «Вилсон АСА» «Берген Шиппинг Чартеринг АС» оперирует уникальным флотом, состоящим из 12 самовыгружающихся судов дедвейтом от 1200 до 6000 тонн. Все суда оборудованы экскавато- рами для быстрой, удобной и экономичной работы по выгрузке различных видов навалочных грузов (песок, щебень, кокс, зерно и другие). Все грузовые операции проводятся опытными судовыми экипажами. В процессе работы экскаватор перемещается по всей длине судовых трюмов, что позволяет осуществлять вы- грузку из любого участка трюма. Нормы выгрузки на при- чал или хоппер/грузовик составляют от 200 до 400 тонн в час в зависимости от типа судна. Самовыгружающиеся суда очень удобны для транспортировки грузов в порты, не оборудованные погрузо-разгрузочной техникой, или там, где работа её обходится слишком дорого. Эти суда также можно использовать для доставки или перемеще- ния больших объёмов навалочных грузов и для выполне- ния подрядных работ в крупных проектах по Штокману и развитию Мурманского транспортного узла. «Вилсон» также оперирует 4 контейнерными судами дедвейтом от 4600 до 5550 тонн, которые работают для «Евро Контейнерн Лайн АС». Такие суда работают по Морские грузоперевозки Marine cargo carrige December 2009 № 4 (9) MurmanshelfInfo 53 На правах рекламы

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz