МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).

on rendering multi-modal services to the cargo owners. To achieve these goals it is necessary to construct logistics and distributional complex (storehouses to form, complete parcels of cargo and other services according to requests of cargo owners) to organize one common information centre of the Murmansk transport hub among the functions of the MTH will be exploitation of communication network, information and communication maintenance of document flow and information exchange. Reconstruction of coal terminal will promote enhancement of operational efficiency of reloading complex on the territory of cargo district ¹ 2 due to the use of modern technologies of coal reloading. Large-scale formation of Murmansk transport hub supposes harmonic development of all kinds of transport including pipelines, creation of telecommunication infrastructure. Construction of railway infrastructure not only in the Murmansk transport hub but also on its approach railways within Oktjabrskaya and North Railway is especially significant for implementation of the project. Only within the frameworks of the project it is planned to have the following development of railway transport: construction of new railway «Vykhodnoy - Lavna» - 28 y y km; construction of new railway stations and parks 10 y y items; reconstruction of tracks at 4 stations. y y Car and aviation transport will also be developed during implementation of the project. The following parameters are input: development of street and road network in Murmansk; y y reconstruction of motorway “Kola”; y y reconstruction of airport “Murmansk”. y y Also will be solved additional issues: the checkpoints will be provided with modern inspection y y equipment; external energy saving of the transport hub (construction y y of new electrical substations and reconstruction of the functioning substations); reduce of the pressure on the ecology; y y creation of new working places with high qualified y y personnel and many other things. Taking into consideration availability of transport infrastructure; availability of land lots, electric and water supplies as well as hydro technical constructions (and their modernization needs much less demands than construction of new ones); opportunity to use not operating at the moment objects (terminals of the first district of fishing port, Atomflot FGUP); available staff resources; formed reality of budget deficit; difficulties in crediting and so on it seems to be most logical to initiate primary development on the existing territory of the Murmansk Commercial Seaport. It demands less inputs and will additionally promote development of transport support, energy and water supplies, road facilities of the city of Murmansk and the railway station Murmansk. Besides, as it had been noted before the planned reconstruction of coal and apatite terminals will be done without removing them from the operation with gradual inclusion of new objects. In the same way the railway station of Murmansk will be developed. It will let us preserve existing cargo flows including the Arctic line, to guarantee fulfillment of treaty obligations, earn and put in financial means necessary for reconstruction, pay taxes to the budgets of all levels, preserve staff potential and social stability. In future accumulating necessary means it will also become possible to do construction works also on the western not exploited coast of the Bay. g в чьи функции будет входить эксплуатация коммуникацион- ной сети, информационное и коммуникационное обеспе- чение документооборота и информационного обмена. Масштабное формирование Мурманского транспорт- ного узла предполагает гармоничное развитие всех ви- дов транспорта, в том числе трубопроводного, создание телекоммуникационной инфраструктуры. Особое значение для реализации проекта имеет строительство железнодорожной инфраструктуры не только в Мурманском железнодорожном узле, но и на подходах к нему в пределах Октябрьской и Северной железных дорог. Учитывая наличие транспортной инфраструктуры, на- личие земельных участков, электро- и водоснабжения, а также гидротехнических сооружений (модернизация которых требует гораздо меньше капиталовложений, чем строительство новых), возможность использова- ния незадействованных в настоящее время объектов (причалы первого района рыбного порта, ФГУП «Атом- флот»); имеющийся кадровый персонал; сложившиеся реалии дефицита бюджета, трудностей кредитования и пр. в условиях кризиса, наиболее логичным представ- ляется первоначальное развитие специализированных терминалов на существующей территории Мурманско- го морского торгового порта. Это потребует меньших вложений и будет дополнительно способствовать раз- витию транспортного обеспечения, энерго- и водо- снабжения, дорожного хозяйства города Мурманск и станции Мурманск. Кроме того, как было отмечено ранее, намеченная рекон- струкция существующих мощностей будет осуществляться без вывода из эксплуатации с поэтапным включением но- вых объектов. Аналогично будет осуществляться развитие станции Мурманск. Это позволит сохранить существующие грузопотоки, в том числе арктической линии, обеспечить выполнение договорных обязательств, зарабатывать и вкладывать необходимые для реконструкции средства, от- числять налоги в бюджеты всех уровней, сохранить кадро- вый потенциал и социальную стабильность. В дальнейшем при аккумулировании необходимых средств станет возможным масштабное строительство на западном, ещё не освоенном берегу. g December 2009 № 4 (9) MurmanshelfInfo 51

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz