МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).

манского транспортного узла была разработана про- грамма перспективного развития ОАО «ММТП». Следующий этап развития предполагает качественно иной уровень, когда актуальным является строительство современных высокотехнологичных, отвечающих эколо- гическим требованиям перегрузочных комплексов. При этом общество будет располагать и универсальным кра- новым оборудованием, что позволит осуществить необ- ходимую диверсификацию и приём различных генераль- ных грузов в кратчайшие сроки. Согласно утверждённой программе приоритетными для дальнейшего развития признаны следующие направления: реконструкция апатитового комплекса со строитель- y y ством нового склада для одновременной перевалки не- скольких видов минеральных удобрений; создание контейнерного терминала; y y реконструкция угольного терминала y y for export not only apatite concentrate but also production mineral fertilizers. According to the assessment of the specialists annual volume of transport containers in the direction Far East – North America achieves 10 mln tons TEU. Until 2008 there was annual sustainable growth for about 6% both in the direct and backward direction. Taking into consideration the fact that the route along the territory of Russia is shorter than the traditional one and the pass-through function of the Panama Canal is limited the new route of container transportation via Murmansk has certain advantages. Moreover, the interest in this container route expressed both American and Chinese sides. At the same time according to the assessments of the western specialists the growth of oil and gas projects will inevitably result in the increase of container import via Murmansk port. In the next decades Russia will remain the biggest coal exporter to the European markets. The additional confirmation to that is that MCSP possesses long-term agreements for coal shipment with the biggest coal traders (SIBENCO, Mechel, Coeclerici Coal and Fuels S.p.A.). In accordance with the results of the conducted analytical researches and the necessity to continue further development together with the coming development of Murmansk Transport Hub was elaborated the program of prospect development of MCSP. The next stage of development stipulates qualitatively new level when it is considered to be relevant to construct modern, high-technology, meeting ecological demands transshipping complexes. At the same time the company will have the universal crane equipment; it will allow doing necessary diversification and the reception of general cargos in the shortest periods. According to the accepted program the following directions for further development are considered to the prior: reconstruction of apatite complex together with y y construction of new storage for simultaneous reloading of several types of mineral fertilizers; creation of container terminal; y y reconstruction of coal terminal. y y Implementation of investment program for modernization and capital repair works of apatite complex will allow: increasing of pass-through complex up to 5,0 mln. y y tons; receiving vessels with cargo carrying capacity up to 50 y y thousand tons; shortening terms of working with ships; y y increasing storage capacity up to 50 thousand tons; y y providing continuous production activity on receiving y y and shipment of cargos, simultaneously processing apatite concentrate and mineral fertilizers. Step-by-step implementation of program will let us receive existing cargo volumes simultaneously with continuous functioning of production activity of the complex. Murmansk Commercial Seaport, being the management company of Agrosphera CJSC can use the capacities and maritime terminal of Agrosphera during the project implementation to provide continuous production activity. More than that if necessary it is possible to enhance capacities of the complex via reconstruction of transmitting galleries having existed before and uniting them to one common scheme with the capacities of Agrosphera CJSC. Ministry of Transport of the Russian Federation and foreign international organizations pay attention to the issue of creating container terminal on the basis of the port of Murmansk. The overflow of ports, different delays and problems of providing necessary transport capacity as well as the need in container import for development of fields define the demand to construct container terminals. It will promote creation of competitive transport scheme with the use of super ships, with the capacity of 5500 - 6000 TEU to transport containers from Central Asia, northern regions of Europe, Russia to the Northern American eastern coast. Togetherwith thedevelopment of container transportations on the eastern coast it is perceived to develop logistic centre Реализация инвестиционной программы модерниза- ции и капитального ремонта апатитового комплекса по- зволит: увеличить пропускную способность комплекса y y до 5,0 млн тонн; принимать суда грузоподъемностью до 50 тыс. тонн; y y сократить сроки обработки судов; y y увеличить емкость склада до 50 тыс. тонн; y y осуществлять непрерывную производственную дея- y y тельность по приёму и перевалке грузов, одновременно перерабатывая апатитовый концентрат и минеральные удобрения. Поэтапная реализация программы позволит принимать существующие объёмы грузов без остановки производ- ственной деятельности комплекса. Вопросу создания контейнерного терминала на базе Мурманского порта уделяется большое внимание как со стороны Минтранса РФ, так и со стороны зарубежных меж- дународных организаций. Перегруженность портов, раз- личные задержки и проблемы обеспечения необходимой пропускной способностью, а также потребность в контей- нерном импорте для развития месторождений определяют потребность в строительстве контейнерных терминалов. Это будет способствовать созданию конкурентоспособной транспортной схемы с использованием крупнотоннажных судов вместимостью 5500-6000 ТЕU для перевозки контей- неров из Центральной Азии, северных регионов Европы, России на Северо-Американское восточное побережье. Одновременно с развитием контейнерных перевозок на восточном берегу предполагается развитие логистического центра по оказанию грузовладельцам услуг мультимодаль- ного сервиса. Для этих целей необходимо будет постро- ить логистическо-дистрибуционный комплекс (склады для формирования, комплектации партий груза и прочих услуг по заявкам грузовладельцев) для организации единого ин- формационного центра Мурманского транспортного узла, 50 декабрь 2009 № 4 (9) МурманшельфИнфо

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz