МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).

Перегрузочная техника позволяет решать любые зада- чи по перевалке генеральных (в том числе крупногаба- ритных, тяжеловесных) и навалочных грузов. Основу грузооборота составляет экспорт (95%), доля импортных грузов незначительна, перевозка грузов на линии Мурманск - Дудинка - около 550-600 тысяч тонн. Основным экспортным грузом остаётся энергетический уголь из Кузбасса назначением в Европу. Его доля в гру- зообороте порта достигла 82%, а среди экспорта - 85%. Порты назначения: Нидерланды (Амстердам - Роттердам), Великобритания, Германия, Испания. Идя навстречу по- желаниям грузовладельцев-экспортёров углей, и учиты- вая сложившиеся требования рынка, порт осуществляет очистку углей при помощи специальных установок. В последние годы порт переживает новое рождение. В результате планомерно реализуемой с 2004 года про- граммы модернизации и развития, произошёл суще- ственный скачок грузооборота с максимально достигну- тых 9 млн тонн сначала до 12, а затем и до 14,55 млн тонн. В течение последних четырёх лет грузооборот пор- та не опускался ниже 14 млн тонн. Наращивание мощностей стало возможным за счёт развития технической базы. С 2004 года портом в рам- ках ежегодно выполняемой программы модернизирова- но 22 портальных крана, приобретено 4 новых. В соответствии с действующим договором аренды осу- ществляется капитальный ремонт и модернизация при- чалов. В 2008 году начата программа по ремонту лице- вых шпунтовых стенок, конечной целью которой является значительное увеличение срока эксплуатации причалов порта. В 2008-2009 гг. с помощью гермокамер-кессонов впервые в Заполярье выполнен ремонт на участках при- The overloading technique let us solve any tasks on overloading of general (including bulk and heavy long cargos) and loose cargos. The major part of cargo turnover is export (95%), the share of import cargos is insignificant and the cargo carriage along the line Murmansk - Dudinka is about 550- 600 thousand tons. The main export cargo still remains steaming coal from Kuznetsk Basin meant for Europe. Its share in the cargo turnover is about 82% and among export – 85%. The ports of destination: Netherlands (Amsterdam – Rotterdam), Great Britain, Germany, Spain. Responding to wishes of cargo owners – coal exporters and taking into consideration the mature market, the port deals with coal purification using special facilities. In the recent years the port experiences the second birth. As a result of systematically implemented since 2004 program of modernization and development took place the significant leap of cargo turnover from the maximum achieved 9 mln tons up to 12 mln tons first and then to 14,55 mln tons. During the last four years the cargo turnover has not come down lower than 14 mln tons. Expanding capacities became possible due to the development of the technical basis. Since 2004 the port fulfilled modernizations of 22 portable cranes and procured 4 new cranes within the frameworks of annual program. In accordance with the acting Rent Agreement the capital repair works and modernization of maritime terminals are being done at the moment. In 2008 was launched the program on repairing front cutoff wall the final aim of which is significantly to prolong the terms of exploitation of the port maritime terminals. In 2008-2009 using sealed chambers – caissons for the first time were done the repair works at the districts where we had perforation corrosion of cleat. Also was conducted unique according to its technology repair at the deep part of maritime terminal ¹ 9. To achieve more efficient use of the existing production capacities were reconstructed and constructed railway and crane runaways; were repaired covered storehouses and open storage areas as well as engineering networks of port. Targeted work on modernization, procurement of overloading equipment, increase of railway front, repair of terminal facilities, broadening of open storage areas, optimization of technological schemes of cargos processing have brought expected fruits. In the result the daily carriage turnover achieved 1,5-1,6 thousand units, coal unloading – more than 600 carriages and the front of unloading - 250 units. Daily we work with about 550 vessels and 220 thousand carriages. Track miles is 15,3 km having lengthened since 2002 for 4,8 km. The capacity of open storage area for loose cargos is 700 thousand tons. In the periods of formation and the world financial crises our joint stock company preserved production and social stability. Development strategy until 2020 The idea of further development of Murmansk port and its transformation to a modern powerful deep water harbor port appeared long time ago. Numerous meetings with the foreign specialists, expressing open interest to solve this issue, have become additional validation of the selected course. So, in 2004 at the meeting of the delegation of the USA Ministry of Commerce with the Minister of transport the American side expressed interest towards using the route on the territory of Russia and the Northern Sea Route to transport containers from China and Korea to the Eastern Coast of the USA. In March 2006 Murmansk port was visited by a big delegation headed by the Consul of PRC; during this visit the Chinese not only seemed to be interested in the project, but they even raised the question about the opportunity to evolve the site to construct new port. In November 2008 in Paris took place the working meeting where participated the Deputy CEO of the International Union чалов, где имелась сквозная коррозия шпунта. Выполнен также уникальный по сложности ремонт на большой глу- бине участка причала № 9. Для более эффективного использования существую- щих производственных мощностей реконструированы и построены железнодорожные и подкрановые пути, отре- монтированы крытые склады и открытые складские пло- щадки, а также инженерные сети порта. Целенаправленная работа по модернизации, приобре- тение перегрузочного оборудования, увеличение желез- нодорожного фронта, ремонт причальных сооружений, увеличение открытых складских площадей, оптимизация технологических схем обработки грузов принесли ожи- даемые плоды. Ежесуточный вагонооборот достиг 1,5-1,6 тыс. ед., выгрузка угля - свыше 600 вагонов, а фронт выгрузки - 250 ед. Ежегодно обрабатывается до 550 судов и 220 тыс. вагонов. Развернутая длина путей порта составляет 15,3 км, увеличившись с 2002 года на 4,8 км. Ёмкость открытых складских площадей для навалочных грузов со- ставляет 700 тыс. тонн. В период реформирования и мирового кризиса обще- ство сохранило производственную и социальную ста- бильность. Проекты и перспективы Projects and perspectives 48 декабрь 2009 № 4 (9) МурманшельфИнфо

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz