МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).

Создание особой экономической зоны портового типа, ориентированной прежде всего на внедрение но- вейших технологий грузопереработки и модернизацию существующих портовых мощностей, экспорт энерго- носителей и других сырьевых товаров, рост добычи и переработки рыбы, обеспечение транзита контейнерных грузов, будет способствовать в перспективе созданию транспортно-логистического, топливно-энергетического и рыбного кластеров. Планируемое масштабное освоение арктического шельфа России является также важным аргументом в пользу создания в Мурманской области дополнительных конкурентных преимуществ по отдельным направлениям деятельности. Создание особой экономической зоны пор- тового типа (ПОЭЗ) значительно повысит эффективность обустройства и обеспечения деятельности разведочных и добывающих платформ, так как исчезнет необходимость декларирования иностранного высокотехнологичного оборудования и комплектующих. Снижение издержек бу- дет обеспечиваться как за счёт исключения таможенных пошлин, так и экономии времени на соответствующие процедуры. В условиях высоких рисков и низкой рента- бельности этот фактор может оказаться решающим. Необходимо отметить значимость порта Мурманск для Северного морского пути. Важную роль ПОЭЗ должна сыграть в решении амби- циозной задачи, предусмотренной Федеральной целе- вой программой «Модернизация транспортной системы России», по привлечению в отечественные транспорт- ные системы 1 млн контейнеров из 6 млн, которые сей- час обеспечивают обмен между Европой и Азиатско- Тихоокеанским регионом. A large-scale exploration of the Arctic shelf of Russia is a weighty argument in favour of providing supplementary competitive advantages in a number of economic fields in the Murmansk region. The creation of the special economic zone (SEZ) in the port will considerably increase the efficiency of the functioning of exploration and production platforms, as there will be no need for declaring imported high-technology equipment and its components. Cost reduction will be provided due to the elimination of customs duties and time saving on customs procedures. Under the conditions of high risks and low profitability it may become a determining factor. Special emphasis should be made on the importance of the port of Murmansk for the Northern Sea route. The creation of the special economic zone as a part of the Northern Sea route infrastructure might have a significant impact on its fate. The special port economic zone is to play an important role in solving the ambitious problem in the framework of the Federal task programme “Modernization of the transport system of Russia” aimed at bringing into the national transport systems 1 mln containers out of 6 mln providing currently the exchange between Europe and Asian-Pacific region. This problem is unsolvable unless an efficient and stable port infrastructure is created. Port capacities will be increased due to setting up of the new transfer complexes and reconstruction of the operating ones (purchase of high-tech foreign equipment); in this connection the creation of the port SEZ is essential for stimulating investors to apply the best high-tech and innovative equipment. Preferential terms and unalterable legal regime within a long period of time are vital in view of the fact that costs are objectively higher in the Arctic region, and recoupment period in port economy is longer. List of major preferences granted to the residents of the SEZ 1. Accelerated depreciation is provided - as far as permanent assets are concerned, a special rate of ≤ 2 is applied to the depreciation rate. 2. Possibility to carry the damage of the prior tax term at the rate of 100%, but not 50% forward to the current term. 3. Savings in expenditures on research and development works, as the cost of research is included into the expense in full volume while they are being carried out instead of adding them proportionally to other expenses within 2 or 3 years. 4. Since the registration the resident will be exempt from transport tax for 5 years. 5. Tax rate of the profit tax may be reduced in the framework of the regional budget. According to statistical investigations the average annual growth rate of sea-borne turnover of the ports having the status of a “free port” in developed countries is twice as high as the growth rate of sea-borne turnover in the ports that don’t have such a status; as to developing countries it is 2,5 times as high. Almost all European Community ports of the Baltic region have the status of a “free” sea port. It should be noted that there are special port economic zones in each of the biggest container ports of the world without exception. For instance, Norway announced the port of Kirkenes situated 240 km from Murmansk a “free” one. The turnover of the port has become 19 times as much since 1993, mostly due to Russian freight. There is also considerable anxiety that after Russia joins the WTO and evens up railway fare, the greater part of cargoes will go to foreign ports with “free” zones as taxes there are lower and, consequently, harbour dues are lower too. The only way to build up competitiveness of the port of Murmansk is to give it a status of a special economic zone. The status of a special economic zone will increase the efficiency of the work of the port, which is the only direct outlet to the ocean in the European part of Russia. Meanwhile freight owners and residents of the PSEZ will be able to use the conditions of the free customs zone to their advantage. Under such conditions foreign goods are stored and used in the special economic zone where customs duties and VAT are not paid and bans and economic restrictions are not applied. Industrial equipment and machinery brought into the SEZ is not tariffed and taxed. Рост портовых мощностей будет происходить за счёт создания новых и реконструкции действующих перегру- зочных комплексов (приобретение иностранного высо- котехнологичного оборудования), в этой связи создание ПОЭЗ необходимо, чтобы стимулировать инвесторов к внедрению наилучшего высокотехнологичного и инно- вационного оборудования. Льготные условия и неизмен- ность правового режима в течение длительного периода времени необходимы ввиду объективно более высоких издержек, связанных с Заполярьем и длительными пе- риодами окупаемости портового хозяйства. Перечень основных преференций, предоставляе- мых резидентам портовой ОЭЗ 1. Предусмотрена ускоренная амортизация, так в от- ношении основных средств к общей норме амортизации применяется специальный коэффициент 2. 2. Возможность перенести убыток предыдущего нало- гового периода в размере 100% на текущий год, а не в размере 50%. 3. Экономия на расходах на НИОКР, т. к. стоимость ис- следований включается в расходы в полном размере, в периоде их осуществления, а не равномерно включается в состав прочих расходов в течение 2-3 лет. Проекты и перспективы Projects and perspectives <_ 44 декабрь 2009 № 4 (9) МурманшельфИнфо

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz