МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).
legislation providing environmental security, legal acts, directed at stimulation of industry, investments, introduction of innovation technologies, at attraction and preparation of high-qualified personnel. We believe the first step in this direction could be development of the Regional Target Program “Formation and Development of the Oil and Gas Sector in the Murmansk region”. The aim of the program is to render support to geopolitical and economic interests of the Murmansk region; to provide the growth of industrial volumes of crude oil extraction and extraction of natural gas under the conditions of efficient, rational and ecologically secured subsurface management. It is obvious that adoption of this program demands the public authorities of our region to solve such important tasks as: resources forecast evaluation of the new oil and gas y y bearing districts; creation of the conditions for sustainable development y y of hydrocarbon fields; establishment of the regional infrastructure for y y hydrocarbons transportation; creation of the conditions for proper transport system y y operation under conditions of broad use of resource potential; improvement of the Murmansk region energy y y independence; providing oil and gas industry enterprises with highly y y qualified personnel; formation of new energy balance primarily on the basis y y of nuclear energy, hydro power stations considering new opportunities. Successful development of offshore oil and gas industry also implies implementation of efficient ecological policy in the European Arctic – maintaining environmental security and rational resource management. Development of the Murmansk Transport Hub is a complex investment project meant by the federal target program “Development of Transport System in Russia (2010-2015)”. Financing of works within the framework of the project realization will be covered by the means of federal budget anticipated by the federal target programs and by the budget of the Murmansk region and private investors. To provide normal level of investment activity it is necessary to have the support of investment processes on all management levels. This support can either be rendered in the form of giving and providing guarantees and rights of investors as well as creation of preferential conditions for investment activities including taxation sphere. Rendering property tax privileges to the organizations, participating in the implementation of Murmansk Transport Hub Development Project can be realized via introduction of alterations to the Law of the Murmansk region “On Corporate Property Tax”. This issue was raised in July 2009 at the Meeting of the Minister of Transport of the Russian Federation Mr. Igor Levitin and the Government of the Murmansk region, devoted to the questions concerning realization of the project “Complex Development of the Murmansk Transport Hub” and the problems of development of Murmansk regional transport complex. The correspondent mission was given to the Murmansk Regional Duma. Nowadays we are preparing to start development of this draft law. The members of the Murmansk Regional Duma clearly understand that budget and tax politics as components of the economic policy of the subject of Russian Federation have significant influence on the economic growth and investment activity in the region. That is why it is of great importance efficiently to use financial instruments that promotes realization of long-term tasks of Murmansk Regional Economic Policy. Implementation of these plans in the Murmansk region will demand serious efforts concentration of all levels of power and financial means. We are ready to handle in detail the problems of oil and gas industry and transport hub development considering region and legislative levels. What is important for us is the desire and readiness to structural and close interaction of all concerned parties: authority, business and society. g рационального и экологически безопасного недрополь- зования. Очевидно, что принятие указанной программы потре- бует решения органами государственной власти нашего региона таких важнейших задач, как оценка прогнозных ресурсов новых перспективных y y нефтегазоносных районов; создание условий для формирования и устойчивого y y освоения углеводородных ресурсов; создание областной транспортной инфраструктуры y y добытого углеводородного сырья; создание условий для надежного функционирования y y транспортной системы в условиях расширения исполь- зования ресурсного потенциала; повышение энергетической независимости Мурман- y y ской области; обеспечение предприятий нефтегазовой отрасли y y области квалифицированными кадрами; формирование нового энергобаланса на основе пре- y y жде всего атомной энергии, гидростанций с учётом но- вых возможностей. Успешное развитие морской нефтегазовой отрасли также предполагает осуществление эффективной эколо- гической политики в Европейской Арктике – обеспече- ние экологической безопасности и рационального при- родопользования. Развитие Мурманского транспортного узла является комплексным инвестиционным проектом, предусмо- тренным федеральной целевой программой «Развитие транспортной системы России (2010-2015 годы)». Фи- нансирование работ по реализации данного проекта будет осуществляться за счет средств федерального бюджета, предусмотренных федеральной целевой про- граммой, бюджета Мурманской области и частных ин- весторов. Для обеспечения достаточного уровня инвестиционной активности необходима поддержка инвестиционных про- цессов на всех уровнях управления. Эта поддержка мо- жет осуществляться путем предоставления и обеспечения гарантий и прав инвесторов, а также создания льготного режима инвестиционной деятельности, в том числе и в на- логовой сфере. Предоставление льгот по налогу на имущество ор- ганизациям, участвующим в реализации комплексно- го инвестиционного проекта «Развитие Мурманского транспортного узла», возможно посредством внесения изменений в Закон Мурманской области «О налоге на имущество организаций». Этот вопрос был поднят в июле 2009 года на совещании министра транспорта Российской Федерации И. Е. Левитина и правительства Мурманской области по вопросам реализации проекта «Комплексное развитие Мурманского транспортного узла» и проблемам развития транспортного комплекса Мурманской области. Соответственное поручение было дано Мурманской областной Думе. В настоящее время нами ведётся подготовка к разработке указанного за- конопроекта. Депутаты Мурманской областной Думы ясно пони- мают, что бюджетная и налоговая политики, как со- ставные части экономической политики субъекта Рос- сийской Федерации, оказывают существенное влияние на экономический рост, инвестиционную активность в регионе. Поэтому важно эффективно использовать фи- нансовые инструменты, способствующие реализации долгосрочных задач экономической политики Мурман- ской области. Реализация этих, безусловно грандиозных планов в Мурманской области, потребует серьёзной концентра- ции усилий всех уровней власти и финансовых средств. Мы готовы и далее на региональном законодатель- ном уровне детально рассматривать проблемы разви- тия нефтегазовой отрасли и транспортного узла. Главное для нас - это желание и готовность к конструк- тивному и тесному взаимодействию всех заинтересован- ных сторон: власти, бизнеса и общественности. g December 2009 № 4 (9) MurmanshelfInfo 39
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz