МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).
Основным грузом, поступающим в Мурманский мор- ской торговый порт, является уголь - 77% от общего гру- зооборота порта. Кроме угля в адрес порта прибывают генеральные грузы, а также маршруты с апатитами и в разборочных поездах – чёрные металлы, цветные метал- лы, окатыши, ферросилиций. Для эффективного пропуска возрастающего грузо- потока в адрес порта с 2003 по настоящее время на Октябрьской железной дороге выполнены следующие мероприятия по усилению пропускной способности участка Волховстрой - Мурманск: по удлинению приёмо- отправочных путей до 1050 метров на станциях Мед- вежья Гора, Свирь, Петрозаводск, Кочкома, Шавань, Лижма, Заделье, Ладва, Ригозеро, Нигозеро, Илемсель- га, Ковда, Кемь. На перегоне Имандра - Куна на 1312 км открыт ранее законсервированный разъезд Рудный. По данным института ГипротрансТЭИ перспективные объёмы грузов через морской порт Мурманск на пер- спективу 2015 и 2020 годов составят: в 2015 году - 36 млн тонн, в 2020 - 52,5 млн тонн. Tendencies in the development of the country economy and rating of Russia goods on the world market forecast further growth of transporting cargos via railway transport in connection with the ports of North-West region. According to the average assessments the volume of transportations is to increase in 2010, comparing with 2005 by 1,9 times, in 2015 - by 2,4 times and in 2020 – by 2,8 times. Moreover, there were more optimistic forecasts, witnessing that in the nearest future North-West region can become one of the most rapidly developing region, in the sphere of increase of cargo transportations. The port of Murmansk is connected by railway and auto roads, air routes and water ways with all regions of the state, with the “near abroad” and foreign countries. The main cargo coming to Murmansk Commercial Sea Port is coal - 77% out of general cargo turnover of the port. Beside coal there are general cargos coming to port as well as routes with apatite and in disassembly trains – ferrous metals, non-ferrous metals, flow rolls, siliceous iron. For efficient passing of the growing cargo flows towards port since 2003 onwards on Oktjabrskaya Railway have been organized the following actions to increase carrying capacity of the district Volkhovstroy-Murmansk: Lengthening of receiving and departure tracks until 1050 meters at the stations Medvezhja Gora, Svir, Petrozavodsk, Kochkoma, Shavan, Lizhma, Zadelie, Ladva, Rigozero, Nigozero, Ilemselga, Kovda, Kem. On the haul Imandra - Kuna at 1312 km is opened early preserved crossing loop Rudniy. According to the institute Giprotrans TEU, the prospect volumes of cargos via the Murmansk port for 2015 and 2020 will be: in 2015 - 36 mln tons, in 2020 - 52,5 mln tons. In accordance with executive traffic range of the first half of 2009, the coefficient filling the capacity on some parts of districts showed that there are still narrow spaces in the carrying capacity. To provide the passing of prospective cargo flow to Murmansk Commercial Sea Port it is necessary to build second tracks on the districts: Murmansk - Olenegorsk; Olenegorsk - Apatity; Kem - Belomorsk; Belomorsk - Idel; Belomorsk - Malenga; Idel - Medvezhaja Gora. On completing construction of 20-km bypass of Volhovstroy railway junction and lengthening of receiving and departure tracks of station Kukol’ up to 1050 meters, it is important to continue reconstruction of Volkhovstroy railway junction and do works on alterations of the station Volkhovstroy - 1; to lengthen tracks and change the station Novooktjabrskaya; to alter station Volkhovstroy-2. At the district Volkhovstroy – Murmansk it is necessary to lengthen receiving and departure tracks at the stations Murmansk, Vykhodnoy, Apatiti-1, Polyarnie Zori, Kandalaksha Technical, Beloe more, Polyarniy Krug, Louhi, Belomosrk technical, Gorely Most, Zaostrovie, Yugi, Murmanskie Vorota, Volkhovstroy - 1, Mjagreka, Sumskiy Posad, Kolezhma. In accordance with the federal target program Modernization of transport system of Russia (2002-2010), on request of Special Economic Zones, JSC, the Institute Lengiprotrans, JSC in 2007, conducting TEO investments for construction of the object Murmansk Transport Hub developed also such subdivision as “Railway Transport”. Primary contractor on developing TEO investments is Federal State Establishment Rostransmodernization. In February 2009 Rostransmodernization released technical conditions for construction of container terminal on the territory of 19th maritime terminal of Murmansk Commercial Sea Port with the annual cargo turnover of 1 mln TEU a year and distribution logistics complex in the industrial zone of Murmansk with the annual cargo turnover of 15 000 TEU a year. However, due to restricted financing limit, according to the Minutes of the Ministry of Transport from 5-6 of March 209 N15 it was taken the decision to finance only development of project on the western coast of the Kola Bay (cargo - coal, oil cargos), having divided it into two stages. По исполненным размерам движения первого полуго- дия 2009 года коэффициент заполнения пропускной спо- собности на некоторых участках показал существование узких мест пропускной способности. Для обеспечения пропуска перспективного грузопото- ка в адрес ММТП необходимо построить вторые пути на участках: Мурманск - Оленегорск; Оленегорск - Апатиты; Кемь - Беломорск; Беломорск - Идель; Беломорск - Ма- леньга; Идель - Медвежья Гора. По окончании строительства 20-километрового обхо- да Волховстроевского железнодорожного узла и удли- нения приёмо-отправочных путей ст. Куколь до 1050 метров продолжить реконструкцию Волховстроевского железнодорожного узла и провести работы по переу- стройству станции Волховстрой-1; удлинению путей и переустройству станции Новооктябрьский; переустрой- ству станции Волховстрой-2. На участке Волховстрой - Мурманск необходимо удли- нить приёмо-отправочные пути на станциях Мурманск, Вы- ходной, Апатиты-1, Полярные Зори, Кандалакша-технич., Белое Море, Полярный Круг, Лоухи, Беломорск-технич., Проекты и перспективы Projects and perspectives 32 декабрь 2009 № 4 (9) МурманшельфИнфо
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz