МурманшельфИнфо. 2009, N 4 (9).
manufactured onboard of fishing vessels grew by 13.2%. Coastal fishing increased also 3 . Such positive results in the fisheries were caused by increased catch quotas for the main fish species, as well as abolition of the moratorium for catching capelin. Agricultural production in the Murmansk region decreased compared to 1H 2008, but insignificantly – by 2.5% in real money terms (amounting RUR 1,236 million). Production of some commodities grew: milk - by 0.9%, eggs – by 4.1%. Governmental subsidies supported agricultural production. In spite of the crisis their sum allocated from the regional budget grew (by 17.5% compared to 1H 2008, having reached RUR 219.3 million). Subsidies to agricultural producers allocated from the federal budget for compensation interest rates paid for bank loans decreased by 62%, however the decrease was connected to declined use of bank loans by agricultural companies due to toughening terms of their allocation by banks rather than by refusal of the subsidies. Transport: general recession but sea traffic increased In the 1H 2009 total cargo volume decreased by 12.8% compared to 1H 2008. Mainly railway cargo traffic decreased (by 21%, see table). Obviously, it was caused by the declining production and delivery volumes by companies of the region. The increase of sea traffic – by 452,000 tons or 13% compared to 1H 2008 – was considerable against the background of the noticeable recession of railway traffic. Increase of sea transport freight turnover (the indicator taking distance into account) was even higher - by 73.4%, reaching 19.8 billion t-km. Such an increase is connected to oil export deliveries via the Murmansk region’s harbours. Air cargo traffic also reached a small increase (3.3%), however absolute volumes of air traffic were insignificant and in practice had no influence on the total cargo traffic in the region. Consumer market: retail trade and paid services to population decreased High growth rates of retail trade observed during a number of the years before, changed to a recession (by 1.7% to 1H 2008, see table). However in the Murmansk region the recession was not as noticeable as in Russia as a whole and in the North-western federal district (NWFD), where it accounted for 3.0% and 5.4% respectively. Due to such differences in recession rates share of the Murmansk region in the total Russian volume of retail turnover grew Такие положительные результаты в рыболовстве были обусловлены увеличением квот на вылов основных ви- дов рыб, а также отменой моратория на вылов мойвы. Сельскохозяйственное производство в Мурманской области хотя и сократилось по сравнению с 1П 2008, однако незначительно – на 2,5% в реальном стоимост- ном выражении (составив 1236 млн. руб.). По некото- рым видам сельскохозяйственной продукции обеспе- чен рост: по производству молока – на 0,9%, яиц – на 4,1%. Поддержке сельскохозяйственного производства способствовали государственные субсидии. Их сумма, выделяемая из регионального бюджета, возросла, не- смотря на кризис (на 17,5% по сравнению с 1 П2008 г., достигнув 219,3 млн. руб.). Субсидии сельхозпро- изводителям, выделяемые из федерального бюджета на возмещение части затрат на уплату процентов по кредитам сократились на 62%, однако такое сокра- щение связано не с отказом в предоставлении таких средств, а с уменьшением использования кредитов сельхозпредприятиями из-за ужесточения условий их предоставления банками. Транспорт: при общем спаде выросли морские перевозки В 1П 2009 года общий объём перевезённых грузов пред- приятиями всех видов транспорта сократился по сравнению с 1П 2008 г. на 12,8%. В наибольшей степени сократился объём перевозок грузов железнодорожным транспортом - на 21%. Очевидно это вызвано сокращением объёмов про- изводства и отгрузки продукции промышленными пред- приятиями области (табл. 3.) Табл. 4. Динамика объемов розничной торговли Table 4. Retail trade dynamics in the region На фоне значительного спада на железнодорожном транспорте достижением выглядит заметный прирост объёма перевозок грузов морскими судами – на 452 тыс. т, или 13% по сравнению с 1П 2008 г. Еще боль- шим был прирост грузооборота морским транспортом (показателя, учитывающего дальность доставки) – на 73,4%, который достиг 19,8 млрд т-км. Такой прирост связан с экспортными поставками нефти через порты Мурманской области. Небольшой прирост грузоперевозок был достигнут также на воздушном транспорте (3,3%), однако абсо- лютные объёмы авиаперевозок незначительны и прак- тически не оказывают влияние на общий объём пере- возок в области. Потребительский рынок: объём розничной торговли и платных услуг населению сократился Высокие темпы роста розничного товарооборота, ко- торые наблюдались в течение ряда последних лет, в в текущих ценах, млрд руб. Value in current prices, mln. RUR Темп реального прироста, % % of real annual change Доля в России, % Share in Russian value, % 2004 2005 2006 2007 2008 1П 2009 39,3 45,6 53,1 65,2 84,3 45,4 5,0 7,4 9,0 13,0 12,6 - 1,7 0,71 0,66 0,67 0,61 0,61 0,67 Trade turnover Объем розничной продажи товаров Табл. 3. Объем перевозки грузов транспортом общего пользования Table 3. Volume of cargo (by different means of transport, thousand tons). Всего, тыс. т Total, including by: Железно- дорожным Railway Морским Sea Автомобильным Road Воздушным Air -12,8 - 21,1 3,1 - 4,8 3,3 1П 2009 % прироста к1П 2008 1H 2009 change to 1H 2008,% 16928,4,6 10998,5 3936,01 1993,7 0,2 Источник Мурманскстат Source Murmanskstаt Источник Росстат Source Rosstat 3 Report on results of socio-economic development of the Murmansk region in the first half of 2009. http://economics.gov - murman.ru/ekonomika_oblast/itogi_realizacii/doklady/ 24 декабрь 2009 № 4 (9) МурманшельфИнфо
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz