МурманшельфИнфо. 2009, N 3 (8).
использования гражданской судоходной компанией воз- можностей техники, имеющейся на Северном флоте, яв- ляется установка в районе поселка Варандей основного узла подводного арктического перегрузочного комплекса весом в сто тонн. Выполнить эту сложнейшую операцию удалось с помощью корабля инженерных линий Северно- го флота КИЛ-164. Компания «Мурманскнефтегаз», дочернее предпри- ятие ОАО «ММП», вело буровые геологоразведочные работы на полуострове Рыбачий, обустроившись на территории бывшей ракетной бригады ПВО, при этом выполнив огромный объем работ по рекультивации брошенной военными территории. Положительным примером использования флотской инфраструктуры стало строительство компанией «Тан- гра Ойл» нефтеналивного терминала на территории 35 судоремонтного завода ВМФ в Мурманске. Здесь для перевалки нефти и нефтепродуктов использовали про- стаивавшие 15-й, 16-й и 24-й причалы. Построена слив- ная эстакада на 44 цистерны с полным комплексом под- готовки; еще одну сливную эстакаду реконструировали в районе местного теплоснабжающего предприятия One more example of how a civilian shipping company makes a successful use of machinery belonging to the Northern Navy is the installation of the main unit of the Arctic subsea transshipment complex weighing a hundred tons in the vicinity of the settlement of Varandei. This operation was carried out with the help of the ship KIL-164 of the engineering service line of the Northern Fleet. The company Murmanskneftegaz , a subsidiary of the Murmansk Shipping Company, carrying out geological prospecting in the Rybachiy Peninsula, settled down on the grounds of the former rocket subdivision of the anti- aircraft defense, meanwhile the company did great work to provide the deserted by the navy area with necessary facilities. A positive example of using the naval infrastructure is a new oil-loading terminal built by the company Tangra Oil on the grounds of the Northern Navy shipyard N0 35 in Murmansk. Berths No 15, 16 and 24 which were out of use are brought into operation again to transfer oil and oil products. A discharge line for 44 tanks with a full system of preparation has been built, another discharging line for 30 tanks with a self- heating-up system has been reconstructed on the premises of the central heating plant TEKOS; dredging operations have been carried out at berth No 24 so that tankers of 50-thousand–ton deadweight capacity can be loaded there; equipment and machinery has been modernized. Special effort was made and money was invested in construction of the jetty with a pipeline system. When it is put into operation tankers of 150- thousand-ton deadweight capacity can be served there. The designed capacity of the oil and oil product shipment complex is 8 million tons a year. In its better days the oil transshipment volume of the complex reached 500 thousand tons per month. Now, unfortunately, this complex is not used to full extent, but this shutdown is a temporary phenomenon. Transforming the Northern Navy fuel base No 623 in Mokhnatkina Pakhta into a modern oil and oil product shipment complex is another example of conversion of a military object into a civilian structure. In 2003 the holding company Sudkomgrup SPb and the company Commandit Service were given the go- ahead by the permanent interdepartamental committee of the Murmansk region to design and construct an offshore mooring complex (OMC) for oil transshipment in Mokhnatkina Pakhta. The capacity of the complex is 2,5 million of oil a year. There was a necessary infrastructure there, such as, a railway and a motorway, a discharge line, containers of the coastal oil tank farm, a boiler house, an administration office. Naturally, all the facilities required reconstruction and modernization, but in terms of money the reconstruction was much cheaper than construction of new facilities and buildings. The execution of the project enabled the Northern Navy to enlarge the oil tank farm of its storage depot, to increase its operational resources. New treatment facilities, a modern powerful system of fire-fighting have appeared there. Nevertheless, the status of the oil storage depot hasn’t changed - it remains the property of the Northern Navy. Plans to create an industrial border complex on the territory of Alakurtti, which used to belong to the army, is also worth mentioning. The withdrawal of the military unit from the frontier closed settlement at the beginning of 2008 aggravated social and economic situation there and created problems of employment for the able-bodied population among the military personnel. The disbandment of the military unit which was the major employer in the settlement and liquidation of the ancillary enterprises of the Ministry of Defense of RF, for instance, the logging camp, gave the local authorities a task of creating new work places and attracting investments. The idea of an industrial park seems to be a timely and the only possible way out of the situation. A favourable geographical location, transport infrastructure, material and labour resources create good conditions for making a technological park on this territory. The idea of it was put forward by the Finnish municipality of Salla. The administration of the Murmansk region has always ТЭКОС на 30 цистерн с комплексом индивидуального разогрева; проведены большие дноуглубительные ра- боты у 24 причала, что позволило загружать танкеры дедвейтом 50 тысяч тонн; модернизированы техника и оборудование. Особые усилия и материальные затраты вложены в сооружение палового причала с трубопро- водной эстакадой, после ввода в строй которого можно будет принимать танкеры дедвейтом в 150 тысяч тонн. Проектная мощность этого комплекса по отгрузке неф- ти и нефтепродуктов 8 млн тонн в год. В лучший период работы комплекса объемы перевалки нефти составля- ли до 500 тысяч тонн в месяц. К сожалению, сейчас этот перевалочный комплекс используется не в полной мере, но это временное явление. Еще один яркий пример конверсионного использова- ния военного объекта гражданской компанией - пре- вращение 623-й топливной базы Северного флота Мох- наткина Пахта в современный комплекс по перевалке нефти и нефтепродуктов. В 2003 году постоянная межведомственная комиссия Мурманской области дала «добро» холдинговой компании «Судкомгрупп СПб» и ООО «Коммандит Сервис» на про- ектирование и строительство в районе мыса Мохнаткина Пахта рейдового комплекса по перегрузке нефти (РПК), мощностью 2,5 млн тонн нефти в год. Здесь уже имелась соответствующая инфраструктура: железная и автомо- бильная дороги, сливная эстакада, ёмкости берегово- го резервуарного парка, котельная, административные здания. Конечно же, все это нуждалось в реконструкции, модернизации, но эти работы в стоимостном выражении гораздо дешевле, нежели возведение новых объектов с нуля. Реализация проекта позволила Северному флоту расширить береговой резервуарный парк своей нефте- базы, увеличить её операционные возможности. Здесь Мохнаткина Пахта (перевалочный комплекс). Mokhnatkina Pakhta (shipment complex). 58 сентябрь 2009 № 3 (8) МурманшельфИнфо
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz