МурманшельфИнфо. 2009, N 3 (8).
Конверсия Conversion самый крупный в городе Карлскрунна работодатель. Сегодня предприятие HDW Kockums, входящее в германский концерн HDW, который в свою очередь является составной частью американской компании «Партнёр», - современное, динамично развивающееся производство, занимающееся выпуском как военной, так и гражданской продукции. Перспективы использования объектов двойного назначения Аналогично могли бы развиваться события в России, в частности в Мурманской области, где в течение полу- тора десятилетий приходили в упадок города-гарнизоны, простаивающие без госзаказа судоремонтные заводы - мощная инфраструктура, служившая Северному флоту. Фактов рачительного использования объектов двойного назначения, к сожалению, слишком мало. А ведь в ин- тересах развития нефтегазового комплекса на терри- тории Мурманской области и растущих объемов пере- валки нефти на экспорт через рейдовые и стационарные терминалы в Кольском заливе можно было бы широ- ко использовать и судоремонтный комплекс, и бывшие военно-морские базы. Это позволило бы придать новый импульс развитию Мурманской области, решению нако- пившихся социально-экономических проблем, созданию дополнительных рабочих мест. Несколько лет тому назад пришло понимание того, что созданная в советские годы инфраструктура бро- шенных или доживающих свой век военно-морских баз может быть использована современным бизнесом. Се- годня можно привести примеры того, как бывшие во- енные объекты могли бы или уже стали работать на экономику страны и нефтегазовые компании, обретя второе дыхание. Есть перспектива использования флотского комби- ната железобетонных изделий в Североморске для за- грузки бетонного балласта, а это более 100 тысяч тонн в основание буровой платформы, которой предсто- ит добывать нефть на Пиразломном месторождении. К слову, сама платформа сооружается на знаменитом «Севмашпредприятии», долгие годы строившем для флота атомные подводные лодки. На другом оборон- ном северодвинском предприятии «Звездочке» стро- ится буровая платформа «Арктическая». Хороший пример использования причалов и строе- ний бывшего военного СРЗ в поселке Абрам-мыс одной из дочек «Газпрома» - Мурманским филиалом ООО «Газфлот». Здесь будет оборудована стоянка морских буровых платформ, а в производственных корпусах не- когда военного предприятия расположились цеха нор- вежской компании «Рейнертсен». Мурманское морское пароходство, занимающееся перевалкой нефти, Северным завозом и доставкой гру- зов, в том числе нефтегазовым компаниям, работающим на побережье арктических морей, использовало уни- кальный док ПД-50, принадлежащий 82 СРЗ ВМФ, для докового ремонта атомного лихтеровоза «Севморпуть» дедвейтом в 60 тысяч тонн. Этот док в перспективе, безусловно, будет задействован для ремонта крупно- тоннажных танкеров. Еще одним примером успешного modernization and reconstruction of buildings and facilities, conducted a big promotion campaign in mass media. The total budget for these purposes amounted to 700 mln crowns. However, money of tax payers proved to be spent not in vain. Today, the expenses return to the municipal budget in form of considerable rental revenues, in the form of taxes from profitable trade of the dozens of undertakings, appeared in Karlskrona, a big part of which belongs to the municipality. They managed to keep unemployment rate unchanged. Today Karlskrona out of the military settlement became an industrial centre in the South of Sweden, a research and education center, where upon the incentive of the municipality a technical university was established with the focus on educating engineers for the enterprises specializing in high-tech products, and where large Swedish and foreign companies located their branches. Today in Karlskrona the HDW Kockums shipbuilding yard is situated being a town forming enterprise using the terminology applied in Russia. It is the biggest employer of Karlskrona. In 1679 the shipyard was established here, and three years later the first military vessel for the Swedish Royal Navy was launched here. Today the HDW Kockums being part of the German HDW Group, which in its turn is part of the American Partner, is a modern, dynamically developing enterprise manufacturing both civil and military products. Prospects of utilization of double-purpose facilities According to this scenario situation in Russia, and particularly in the Murmansk region, could have developed, where over past 15 years military settlements were declining, shipbuilding yards, forming a strong infrastructure serving the Northern Fleet, stood out of action without governmental contracts. The facts of rational use of double-purpose facilities are unfortunately very rare. Whereas it would be in the interests of oil and gas sector and increased transshipment of oil products to export via road and stationary terminals in the Kola Bay in the Murmansk region to use both shiprepairing facilities, and former naval bases. This would allow giving a new impetus to development of the Murmansk region, contributing to solving the social and economic problems, creating new jobs. Several years ago we came to realize that the infrastructure of the deserted and living out their days military bases built in the Soviet times can be used in today’s business. Nowadays we can give examples of how former military objects could work or have started to work for the economy of the country and for oil and gas companies thus getting their second wind. There is a good prospect for the naval plant manufacturing reinforced concrete products in the town of Severomorsk to use its facilities in pouring concrete ballast (more than 100 thousand tons) to the foundation of the drilling platform, which is to produce oil in Prirazlomnoye oil field. By the way, the platform itself is being constructed at the well- known Sevmashpredpriyatiye , which used to build nuclear submarines for the navy for many years. Another enterprise of the defense industry Zvezdochka in Severodvinsk is constructing Arcticheskaya drilling platform. A good example of using berths and buildings of the former military shipyard in the settlement of Abram- mys gives the Murmansk branch of Gazflo t, one of the subsidiaries of Gazprom . A berthing for drilling platforms is to be constructed there, and the building of the former military enterprise is now occupied by the workshops of the Norwegian company Reinertsen. The Murmansk Shipping Company engaged in oil transshipment, deliveries of goods to the Northern Territories of Russia and delivery of cargoes for oil and gas companies working on the arctic seas coast has used a unique PD-50 dock belonging to the naval shipyard No 82 for repairing the atomic lighter carrier Sevmorput , with deadweight capacity of 60 thousand tons. There is every prospect that the dock will be used for repairing large- capacity tankers. September 2009 № 2 (7) MurmanshelfInfo 57
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz