МурманшельфИнфо. 2009, N 3 (8).
become real. Under their influence the scenarios were reconsidered with alterations of the terms of realization of some planned investment projects. Third, the key content of the first stage of Strategy implementation, planned for 2009-2013 was the necessity to adopt complex regional program of getting over negative impact of the crisis in the regional economy. Such program used to be connected both with the federal anti-crisis measures and at the same time stipulate joint activities with the municipalities. First of all it should include complex of measures on optimization of budget expenses on regional and municipal levels, at the same time, providing saving of social responsibilities of the State as well as strengthening of the employment sphere. The most important directions of anti-crisis measures are the following: to restrain negative manifestations in the financial and production sectors, to support social stability in the organizations, to provide a broader use of the mechanisms of social partnership. At the same time, it should be noted that given corrections have not changed the main objectives, priorities and planned target indexes of long-term development of the Murmansk region, defined in September 2008, i.e. before the signs of the crisis had appeared. Such orientation fully corresponds with the approach, adopted in the Conception of long-term social and economic development of the Russian Federation for the period till 2020, asserted in November 2008 [3]. On the basis of complex analysis of the existing problems, determined by the peculiarities of the region and dynamic of its social and economic development, as well as internal and external factors of development, the system of ideas was formulated in the project of the Strategy of the Murmansk region, priorities and tasks of social and economic development for the period till 2025, as well as criteria to achieve them within the framework of selected scenario of the innovation socially oriented regional development. The ultimate goal is «the growth of human potential and quality of life of the population of the Murmansk region on the basis of its innovative, socially sustainable, economic and ecologically balanced development, providing the status of the region as a competitive region, supporting centre of Russia in the European North and Arctic, with the living standards being on one level with the countries of the Northern Europe». The main indicator to achieve the ultimate goal is life expectance of the population in the region in 2025 complying with the level of the countries of Northern Europe, i.e. 75-77 years. Taking into consideration the ultimate goal stated, the priorities of social and economic development of the Murmansk region in the long-term prospect can be defined as follows: 1. Development of the human potential, improvement of quality of life of the population. 2. Competitive growth of the Murmansk regional economy. 3. Formation of the efficient institutes of the regional development. Main target indicators according to the taken innovative socially oriented scenario of development implies (2025 to 2007): increase of life expectance for 8,3-10,3 years (from ● ● 66,7 years up to 75-77 years); increase of gross regional product in 3,4-3,6 times; ● ● increase in labor capacity in 3,8-4 times; ● ● growth of real disposable incomes of the population ● ● in 4,5-4,7 times; increase of the amount of personnel, working in ● ● small and medium companies in 2,6 times (from 9,4 up to 25%) increase of share of the innovation production in the ● ● total yield up to 30-40% (from 0,3% in 2006); increase of the share of state expenses in the gross ● ● regional product for the sphere of the health care up to 7-8 % (from 3,4 % in 2006); принимая во внимание то, что некоторые потенциаль- ные угрозы реализовались. Под их влиянием рассмо- трены сценарии с измененными сроками реализации ряда запланированных инвестиционных проектов. В-третьих, ключевым содержанием первого этапа ре- ализации Стратегии, рассчитанного на 2009 - 2013 гг., была определена необходимость принятия комплекс- ной региональной программы преодоления негатив- ных последствий кризиса в экономике области. Такая программа должна быть увязана как с федеральными антикризисными мерами, так и предусматривать со- вместные действия с муниципалитетами. Она должна включать прежде всего комплекс мер по оптимизации бюджетных расходов на региональном и муниципаль- ном уровнях, обеспечивая при этом сохранение соци- альных обязательств государства, усиление поддержки сферы занятости. Важнейшие направления антикризис- ных мер – сдерживание негативных проявлений в фи- нансовом и производственном секторах, поддержание социальной стабильности в коллективах организаций, обеспечение более широкого использования механиз- мов социального партнерства. Вместе с тем следует подчеркнуть, что указанные корректировки не изменили главных целей, приорите- тов и намеченных целевых показателей долгосрочного развития Мурманской области, определенных в сентяб- ре 2008 г., т. е. до появления признаков кризиса. Такая установка полностью соответствует подходу, принятому в Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года, утвержденной в ноябре 2008 [3]. На основе комплексного анализа существующих проблем, определяемых особенностями региона и динамикой его социально-экономического развития, внутренними и внешними факторами развития, в про- екте Стратегии Мурманской области сформулирова- на система целей, приоритетов и задач социально- экономического развития на период до 2025 года, а также критериев их достижения в рамках избранного сценария инновационного социально ориентированно- го развития региона. В качестве генеральной цели установлен «рост че- ловеческого потенциала и качества жизни населения Мурманской области на основе ее инновационного, устойчивого социального, экономического и экологи- чески сбалансированного развития, обеспечивающе- го статус области как конкурентоспособного региона, опорного центра России на европейском Севере и в Арктике, с качеством жизни на уровне стандартов стран Северной Европы». Главный критерий достижения генеральной цели – продолжительность жизни населения области в 2025 г., что соответствуюет уровню стран Северной Европы – 75-77 лет. С учетом установленной генеральной цели при- оритетами социально-экономического развития Мурманской области в долгосрочной перспективе определены: 1. Развитие человеческого потенциала, повышение качества жизни населения. 2. Повышение конкурентоспособности экономики об- ласти. 3. Формирование эффективных институтов развития региона. Основные целевые индикаторы по принятому инновационному социально-ориентированному сценарию развития предусматривают (2025 г. к 2007 году): увеличение ожидаемой продолжительности жизни ● ● на 8,3-10,3 года (с 66,7 лет до 75-77 лет); рост валового регионального продукта в 3,4-3,6 ● ● раза; рост производительности труда в 3,8-4 раза; ● ● рост реальных располагаемых доходов населения ● ● в 4,5-4,7 раза; увеличение доли постоянно занятых на малых и ● ● средних предприятиях в 2,6 раза (с 9,4 до 25%); 20 сентябрь 2009 № 3 (8) МурманшельфИнфо
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz