Соловьев, И. В. К проблеме звуковой семантики традиционных саамских музыкальных инструментов // Проблемы музыкальной науки. - 2020. - № 1. - С. 70-80.

2 0 2 0 ,1 71 Mu s i c a l C u l t u r e s o f R u s s i a IGOR V. SOLOVIEV Petrozavodsk State A. K. Glazunov Conservatory, Petrozavodsk, Russia ORCID: 0000-0003-0360-7441, hopes71@yandex.ru Concerning the Issue of Sonic Semantics of Traditional Saami Musical Instruments The article explores the issue of the sonic semantics of traditional Saami musical instruments. The problem of studying the semantic aspects of Saami tradition lies in the fact of the absence of definite images and concepts, which may be explained to a large extent by the fading of archaic forms of sonic communication in the ethnicity's culture of intonation and acoustics. Meanwhile, the preservation of syncretic phenomena, which mark the interrelated and indivisible world of objects' spiritual values, makes it possible to determine the methods of studying the semantics of the traditional cultural objects in question. First and foremost, the specificity of the Saami aesthetic belief system is connected with the highly subtle perception of natural surroundings and is determined by old beliefs, which are based on the Saami animistic notion of objects of material nature. Integrating the complex of sonic perception of the surrounding space makes it possible to establish the coordinates of the Saami conception of the unity between world-view and sound, manifested through non-differentiation of the sound source – whether vocal, instrumental or kinetic. The author's approach, based on the equivalence of sound realizations, is equipped to determine the proposed conception from the viewpoint of ethnomusicological interpretation (catalyst) of the archaic phenomena of the Saami syncretic art of sound. The turn to the onomatopoeic vocabulary of the Saami language is conjugated with revealing the specificity of timbre and articulation in Saami instrumentalism. Such an interdisciplinary coordination between two branches of knowledge – linguistics and ethno-organology – enables the researcher to define the performing technique of playing traditional Saami instruments on the semantic basis of kinesiological and visual perception. Keywords: saami, semantics of sound, musical instruments, kinesiological and visual perception. И сследование звуковой семантики традиционных музыкальных ин - струментов становится актуаль - ным направлением, важным не только для понимания специфики исполнитель - ства, но и осознания аксиологической значимости музыкальной традиции на протяжении всей этнической истории. Как отмечают исследователи, изучение семантики музыки – «…одна из наибо - лее сложных и противоречивых проблем искусствознания» [6, c. 42]. Причины, побуждающие к пониманию сути основ традиционной музыки, заключаются в том, что в ней отсутствует конкрети - ка образов и понятий. Это, несомненно, является стимулом к поиску и изучению истоков эстетики интонационно-акусти - ческого мышления этноса. Более того, се - мантический код эстетики музыкального мышления лежит в плоскости соотнесе - ния музыкальных проявлений человека с его исторически давно исчезнувшей – архаической – сферой звуковой ком - муникации в пространстве культового и утилитарного функционирования.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzNzYz